x تبلیغات
بازار های مالی

استانداردهای اتریوم چیست؟ و کاربردهای آنها

 شبکه اتریوم یکی از محبوب ترین بلاک چین هایی است که در بازار ارز دیجیتال وجود دارد که از الگوریتم گواه اثبات کار برای اجماع خود استفاده می کند. این نوع شبکه از استانداردهای مختلفی استفاده می کند که معروف ترین آن، استاندارد ERC-20 است. اینکه این استانداردها چه تفاوتی با دیگر استانداردهای موجود داشته و هر یک چه مزایا و معایبی برای شبکه بلاک چین دارد را در این مقاله بررسی می کنیم. برای آشنایی بیشتر با شرایط استانداردهای اتریوم، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 

استانداردهای اتریوم چیست؟

استانداردهای اتریوم چیست؟

اتریوم دومین رمزارز برتر در بازار ارز دیجیتال است که علاوه بر توکن اتر، سرویس های زیادی داشته که یکی از این سرویس ها، قابلیت نوشتن توکن بر روی شبکه اتریوم است که از قالب قراردادهای هوشمند برای نوشتن این توکن ها، استفاده می کند. توکن های استاندارد ERC، این قالب ها را نشان می دهد. استانداردهای شبکه بلاک چین اتریوم، شامل دستورالعمل ها و الگوریتم هایی برای ساختن توکن در شبکه اتریوم است. از جمله این دستورالعمل ها می توان به توسعه دهندگان اتریوم و قوانینی که برای جامعه دومین شبکه محبوب ارزهای دیجیتال نوشته می شود، اشاره کرد.

در حال حاضر استانداردهای توکن بسیاری وجود دارد که هر یک ویژگی های خاص خود را دارد. در مورد پلتفرم اتریوم، یک پروپوزال یا همان EIP وجود دارد که این پروپوزال شامل ویژگی های پروتکل و استانداردهای قراردادها می شود. هر زمان که EIP تایید شود، تبدیل به استاندارد ERC می شود.

استانداردهای ERC شبکه اتریوم چیست؟

استانداردهای ERC به عنوان پیشنهادهای بهبود اتریوم (EIP) معرفی می شوند. اعضای جامعه در مورد بهبودهای پیشنهادی بحث می کنند و EIP ها را پس از طی یک فرآیند استاندارد تایید می کنند.

استانداردهای ERC زیادی وجود دارد که همگی در سه دسته توکن به شرح زیر دسته بندی می شوند:

انواع توکن ها های erc

توکن های تعویض پذیر یا Fungible tokens: این توکن ها به دلیل معادل بودن قابل تعویض هستند. برای درک بهتر توکن های قابل تعویض، نمونه ای از اسکناس دلار را در نظر می گیریم. اسکناس دو دلاری را می توان آزادانه مبادله کرد زیرا ارزش یکسانی دارند و قابل تعویض هستند.

توکن‌های غیرقابل تعویض یا Non-fungible tokens: این توکن‌ها - که معمولاً با نام NFT شناخته می‌شوند - برای نشان دادن توکن‌های منحصربه‌فرد استفاده می‌شوند و نمی‌توان آنها را از نظر ارزش برابر با توکن دیگری در نظر گرفت، زیرا در نوع خود بی نظیر است.

توکن نیمه قابل تعویض یا Semi-fungible token: این استاندارد بهترین در هر دو دنیا محسوب می شود. این توکن ها نه منحصر به فرد هستند و نه قابل تعویض. برای درک بهتر این توکن، مثالی از بازی را در نظر بگیرید که در آن یک شی درون بازی، مانند یک ماشین، می تواند چندین نسخه داشته باشد که هر کدام متعلق به بازیکنان مختلف است. آنها NFT نیستند زیرا منحصر به فرد نیستند، زیرا ماشینی که متعلق به یک بازیکن است مانند ماشین بازیکن دیگر است اما از نظر شناسه ماشین متمایز است.

همان طور که گفته شد، استانداردهای ERC همان EIP های نهایی شده ای بوده که مجموعه ای از استانداردهایی هستند که برای توسعه دهندگان اتریوم می توان از آن استفاده کرد. تمامی قراردادهای هوشمندی که با استفاده از استاندارد ERC ساخته می شوند دارای یک رابط مشترک بوده که می توان از آن برای ارتباط گرفتن با دیگر قراردادها استفاده کرد. برای اینکه هر یک از استانداردهای ERC را متمایز کنند، آن را با یک عدد نمایش می دهند. این عدد نشان دهنده شماره طرح پیشنهادی و پروپوزالی است که توسط افراد پیشنهاد شده است.

در این میان معروف ترین استانداردی که برای اتریوم استفاده می شود، همان استاندارد ERC-20 است که در جامعه رمزارزها قرار دارد و بیشتر توکن های ایجاد شده بر بستر پلتفرم اتریوم قرار دارد. استفاده از استانداردها در نوشتن قراردادهای هوشمند یک توکن اجباری نیست اما استفاده از این استانداردها این قابلیت را به کاربران می دهد تا با دیگر کیف پول ها، صرافی و قراردادهای هوشمند کار کنند. در ادامه به معرفی بهترین استانداردهای اتریوم می پردازیم.

  • ERC-20
  • ERC-223
  • ERC-621
  • ERC-721
  • ERC-777
  • ERC-1155
  • ERC-1400

استاندارد ERC-20 اتریوم چیست؟

استاندارد ERC-20 اتریوم چیست؟

یکی از بهترین استانداردهای اتریوم، استاندارد ERC-20 است که از سال 2015 مطرح شد و به صورت رسمی در سپتامبر 2017 تایید شد. این استاندارد شروع خوبی برای استاندارد شدن توکن بود. البته استاندارد ERC-20 بر اکوسیستم اتریوم مسلط شده و جزو محبوب ترین استانداردهای توکن در شبکه اتریوم است. توکن استاندارد ERC-20 در پروژه هایی همچون ایاس و بنکور استفاده شده که دارای 6 عملکرد است:

• انتقال از حساب: این عملکرد مانند عملکرد انتقال بوده، منتها با این تفاوت که هر انتقال بعد از عرضه اولین توکن است.

• انتقال: همان طور که از نامش مشخص است عملکرد ارسال توکن ها از عرضه اولیه توکن به کیف پول کاربر امکان پذیر می شود. این نوع عملکرد، آدرس گیرنده و تعداد توکن هایی که باید منتقل شوند را مشخص می کند. 

• موجودی کل: موجودی کل تنها یکبار و در شروع پیدایش توکن اجرا می شود. این نوع عملکرد تنها تعداد کل توکن های موجود را تعیین می کند که هرگز نمی توان آن را تغییر داد.

• موجودی حساب: در این عملکرد می توان مشخص کرد که چه مقدار توکن در حساب وجود دارد.

• تایید: این نوع عملکرد، موجودی توکن های تراکنش را در مقابل کل موجودی توکن بررسی می کند.

• اجازه: این نوع عملکرد بررسی می کند که آیا حساب کاربر دارای توکن کافی برای پرداخت تراکنش است یا خیر.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی استانداردهای ERC-20 یک روش انقلابی در توسعه ICO بود. در این میان هزاران توکن ERC-20 رشد و توسعه پیدا کرده اند که به غیر از مزیت هایی خود، فاقد هر گونه ایراد و نقصی است. اما باید در نظر بگیرید که این نوع استاندارد، یک مشکل اساسی دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

مشکل استاندارد اتریوم نوع ERC-20 چیست؟

یکی از استانداردهای اتریوم، ERC-20 بوده که مشکل آن مرتبط به عملکرد انتقال توکن ها بین حساب ها بود. این نوع استاندارد از دو روش ارسال توکن حمایت می کند که شامل انتقال یا تایید به همراه انتقال از حساب است. به طور مثال زمانی که می خواهید توکن ها را به آدرس کیف پول یک فرد دیگری منتقل کنید، عملکردی که باید مورد استفاده قرار دهید، عملکرد انتقال است. با استفاده از این عملکرد، موجودی حساب شما و موجودی حساب شخص دیگر برای تعداد توکن های ارسالی بررسی می شود. 

اما در مورد توکن های استاندارد ERC-20، روش صحیح واریزهای قرارداد هوشمند، استفاده از عملکرد تایید به علاوه انتقال حساب است. البته تایید به قرارداد هوشمند این قابلیت را می دهد تا از موجودی حساب شما کم کند. بنابراین در عملکرد انتقال از حساب، توکن ها از حساب شما به قرارداد هوشمند منتقل خواهد شد.

مشکلی که این استاندارد دارد این است که به صورت آنی مشخص نبود که کدام یک از تراکنش هادر قراردادهای هوشمند استفاده می شود. بنابراین میلیون ها دلار در زمان انتقال توکن ها از دست می رفت. البته انجام دو تراکنش به جای استفاده از یک تراکنش، هزینه تراکنش را چند برابر می کرد و به صورت طبیعی زمان پردازش نیز افزایش می یافت. 

استاندارد ERC-223 اتریوم چیست؟

معرفی استانداردهای اتریوم

همان طور که گفته شد، مشکلی که استاندارد ERC-20 داشت، این است که توکن های ERC-20 را می توان به آدرس هایی که از ERC-20 حمایت نمی کنند، نیز ارسال کرد. این روش موجب از دست رفتن تعداد بسیاری از توکن ها می شود. این نکته را در نظر داشته باشید که تمام قراردادهای هوشمند اتریوم، از استاندارد ERC-20 حمایت نمی کند. البته این مشکل نیز وجود دارد که چنین مکانیزم بازدارنده، برای جلوگیری کاربران از ارسال توکن های ERC-20 به این نوع از آدرس ها وجود ندارد. پس شبکه تراکنش را تایید کرده و توکن ها به آدرس مورد نظر ارسال خواهد شد اما از آنجایی که براساس استاندارد نیست، به صورت مداوم مسدود می شود. 

استاندارد ERC-223 برای جلوگیری از این شرایط و ارائه بهبودهای دیگر ایجاد شد. این استاندارد عملکردهای انتقال و انتقال از حساب را به یک عملکرد واحد به نام ذخیره سازی توکن ترکیب کرده است. این نوع عملکرد تنها توسط قراردادهای دریافت کننده ای قابل استفاده است که روش کار با توکن ارسال شده را مشخص کرده است. هر دو عملکرد، یک لایه حسابرسی جدید اضافه خواهد کرد که مانع از بین رفتن سرمایه خواهد شد. 

مزایای استاندارد ERC-223 اتریوم 

استاندارد ERC-223 تمامی چالش هایی که در مورد استاندارد ERC-20 وجود دارد را برطرف کرده و از جمله مزایایی که می توان برای این استاندارد بیان کرد شامل:

• هیچ توکنی از بین نمی رود: با بروز رسانی هایی که انجام شده است، عملکرد انتقال برای قراردادهای هوشمند انجام می شود، کاربران می توانند تمامی مراحل انتقال را برای تمامی کیف پول و قراردادهای هوشمند امکان پذیر کنند و از این طریق دیگر هیچ توکنی از بین نمی رود. 

• عدم حمایت از انواع توکن های ورودی: منظور از این عبارت این بوده که توسعه دهندگان قرارداد هوشمند، این امکان را دارند که توکن های ورودی که پشتیبانی نمی شود را، نپذیرند. 

• ارزان شدن تراکنش ها: مزیت استاندارد اتریوم از نوع ERC-223 این است که به قراردادهای هوشمند این قابلیت را می دهد تا تایید به جای دو تراکنش را با یک تراکنش امکان پذیر کرده که در این حالت انرژی کمتری نیاز است.

استاندارد ERC-621 اتریوم

آشنایی با استانداردهای اتریوم

از دیگر استاندارد اتریوم که در سال 2017 معرفی و تایید شد، استاندارد ERC-621 بوده که در واقع توسعه ای بر روی استاندارد ERC-20 است. در استاندارد ERC-20، می توان میزان کل توکن های در حال گردش را تغییر داد. در استاندارد ERC-20 تنها یکبار عرضه توکن امکان پذیر است.

استاندارد ERC-721 اتریوم

این استاندارد با دیگر استانداردهای اتریوم متفاوت بوده و هر یک از این نوع استانداردهای توکن، برای کاربران ارزش خود را خواهد داشت. توکن های NFT، از جمله توکن هایی هستند که هیچ شباهتی با یکدیگر نداشته و می توانند فرصت های جدید ایجاد کنند. اما استاندارد ERC-20 مشابه با یکدیگر بوده و هیچ اختلافی بین آنها وجود ندارد. مهم ترین کاربردی که می توان برای استاندارد ERC-721 بیان کرد، بازی کریپتوکیتیز است. مزیت های بی شماری می توان برای غیر قابل تفویض بودن توکن ها برشمرد.

توکن های ERC-721 می توانند در هر تبادلی استفاده شوند، اما ارزش توکن به دلیل منحصر به فرد بودن و کمیاب بودن آن است. برنامه هایی که از استاندارد ERC-721 استفاده می کنند، می توانند مالکیت یک دسته از موارد را ثبت کرده و آن را به حساب با نام مستعار اختصاص دهند. در این حالت نیازی به اعتماد به برنامه نبوده و تنها می توانید روش عملکرد را بخوانید. 

درواقع این استاندارد برای پیاده‌سازی توکن‌های منحصربه‌فرد که مجموعه‌های ارزشمند را نشان می‌دهند استفاده می‌شود. قراردادهای هوشمند ERC-721 باید دارای هشت عملکرد اجباری و دو عملکرد اختیاری برای مطابقت با استاندارد ERC-721 باشد. این استاندارد مقدار مشخصی از توکن‌ها و عملکردهای غیرقابل تعویض را برای شناسایی مالک NFT و انتقال مالکیت NFT از یک نهاد به نهاد دیگر تعریف می‌کند.

محدودیت های ERC-721

ERC-721 اولین استانداردی بود که با توکن غیرقابل تعویض مقابله کرد و پس از عرضه بازی کریپتوکیتیز (CryptoKitties) به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. این بازی شبکه اتریوم را مسدود کرد زیرا هر انتقال مالکیت به یک تراکنش نیاز داشت که منجر به انبوهی از تراکنش‌ها می‌شد. یکی دیگر از محدودیت های ERC-721 این است که پس از استقرار قرارداد، هیچ توکن دیگری نمی توان به آن اضافه کرد، به این معنی که برای هر NFT جدید، یک قرارداد جدید باید مستقر شود.

استاندارد ERC-777 اتریوم

از دیگر استانداردهای اتریوم، استاندارد ERC-777 بوده که نسخه بهبود یافته استانداردهای ERC-20 و ERC-223 است. مزیتی که این استاندارد دارد این است که مانع از دست رفتن سرمایه می شود و از یک عملکردی به نام send استفاده می کند که دو تراکنش در ERC-20 را به یک تراکنش کاهش می دهد. در این حالت هزینه ها کم و عملکرد افزایش می یابد.

کاربردی که می توان برای این استاندارد بیان کرد، این است که می توانند اپراتور خود را مشخص کنند. این گزینه به کاربران این امکان را می دهد تا آدرس هایی را مشخص کنند که در هر لحظه این قابلیت را داشته تا ارسال کرده و بسوزانند و در هر لحظه این امکان را خواهند داشت تا آن را متوقف کنند. 

استاندارد ERC-1155 اتریوم

استاندارد ERC-1155 اتریوم

از دیگر استانداردهای اتریوم، ERC-1155 بوده که توسط شرکت Enjin ساخته شده است که هدف آن ایجاد دارایی های قابل تعویض و غیر قابل تعویض بر روی شبکه اتریوم است. از طریق شبکه اتریوم، توکن های مبتنی بر این استاندارد امن، قابل خرید و فروش و غیر قابل هک است. با استفاده از این استاندارد معاملات کارآمدتر و تراکنش های بیشتری فراهم می شود که نتیجه آن صرفه جویی در هزینه هاست. این استاندارد، توکن های کاربردی و توکن های غیرقابل تعویض را امکان پذیر می کند. 

استاندارد ERC-1155 نوعی استاندارد مبتنی بر شبکه اتریوم است که ویژگی های دو استاندارد شبکه اتریوم و ERC-721 و ERC-20 را با یکدیگر ترکیب می کند. در حال حاضر این استاندارد به توکن های تعویض پذیر و غیر قابل تعویض و نیمه تعویض پذیر تقسیم می شوند. به عبارت ساده تر استاندارد ERC-1155 می تواند بر محدودیت های ERC-20 و ERC-721 غلبه کند. این استاندارد، قرارداد هوشمند را ملزم به اجرای شش عملکرد اجباری و چهار رویداد می‌کند. استاندارد ERC-1155 می تواند توکن های قابل تعویض و غیرقابل تعویض را از یک قرارداد هوشمند مدیریت کند. توکن‌های نیمه قابل تعویض به‌عنوان توکن‌های قابل تعویض شروع می‌شوند که می‌توانند به راحتی با توکن‌های دیگر معامله شوند. با این حال، بعداً می توان آنها را به NFT تبدیل کرد. آنها برای تجارت چندین توکن به طور همزمان استفاده می شوند.

برای درک بهتر، مثالی از بازی را در نظر بگیرید که در آن بازیکن یک تفنگ دستی را باز می کند که یک دارایی در بازی است. در آن زمان، بازیکن می‌تواند به راحتی آن را با بازیکنان دیگری که دارای همان تفنگ هستند مبادله کند، اما پس از یک سطح مشخص، آن تفنگ دستی طبق قرارداد هوشمند به شعله‌افکن ارتقا می‌یابد و اکنون این به NFT تبدیل شده است.

استاندارد ERC-1400 اتریوم

از دیگر استانداردهای اتریوم، می توان به ERC-1400 بوده که برای اوراق بهادار استفاده می شود. توکنیزه کردن اوراق بهادار، مساله ای است که چندین سال بوده که ذهن کاربران را مشغول خود کرده است. از دیگر قابلیت هایی که بلاک چین دارد این است که تراکنش های مربوط به اوراق بهادار را در سراسر جهان ثبت کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش ارز دیجیتال، بر روی لینک کلیک کنید.

کلام آخر

در این مقاله به معرفی استانداردهای اتریوم پرداختیم و متوجه شدید که شبکه بلاک چین اتریوم از پرطرفدارترین های شبکه های ارز دیجیتال است که استفاده از آن مزایای بی شماری به همراه دارد. بزرگترین مزیتی که این شبکه به همراه دارد، همان قراردادهای هوشمند است. برای ایجاد این قراردادهای هوشمند، باید از الگوریتم و دستورالعمل های پذیرفته شده در این شبکه استفاده کرد.

مقایسه کاردانو و ریپل

 «بلاک چین فناوری است و بیت کوین صرفاً اولین تجلی جریان اصلی پتانسیل آن است.» این را مارک کنیگسبرگ، که یکی از معتقدان مشهور به بلاک چین است نقل می‌ کند و اکنون که بیش از هزاران ارز دیجیتال در جهان وجود دارد، این بیانیه چقدر درست است. در این مطلب به مقایسه کاردانو و ریپل، نحوه کارکرد آن ها و موارد مربوط به هر ارز می پردازیم.

درست است که بیت کوین اولین قدم ورود به بازار بلاک چین بود اما اکنون، سکه ها، سیستم ها و فعالیت های متعدد دیگری به این تکنیک ملحق شده اند و سرمایه گذاری در این زمینه را به بهترین شکل ممکن برای داشتن بهترین شانس سود در آینده انجام می دهند. کاردانو و ریپل هر دو پلتفرم‌ های بلاک چین ارز دیجیتال هستند که رقیب یکدیگر محسوب می شوند. هر دو یکی از بهترین سیستم هایی هستند که کاربران فعال زیادی از آنها پشتیبانی می کنند.

کاردانو چیست؟

کاردانو چیست؟

Cardano یک بلاک چین عمومی است که از پروتکل اثبات سهام به نام Ouroboros استفاده می کند. این پلتفرم که یک شبکه غیرمتمرکز است، توسط چارلز هاسکینسون، که یکی از بنیانگذاران اتریوم است، در سال 2015 کشف شد.

این شرکت دارای ارز دیجیتال مخصوص به خود است که ADA نام دارد. این نام تحت تأثیر آدا لاولیس که یک ریاضیدان بود و به عنوان اولین برنامه نویس کامپیوتر جهان شناخته می شود، انتخاب شده است. یک تراکنش انجام شده روی پلتفرم کاردانو به طور متوسط حدود 5 تا 7 دقیقه طول می کشد. درک این پلتفرم نسبتاً راحت تر از سایر پلتفرم های موجود در بازار است. بنابراین از مبتدی تا حرفه ای می توانند از آن استفاده کنند.

از آنجایی که کاردانو از پروتکل POS (اثبات سهام) پیروی می کند، نمی توان آن را استخراج کرد، بلکه در عوض استیک می شود. این پروتکل نسبت به پروتکل محبوب دیگر که اثبات کار نامیده می شود (Proof of work) انرژی کمتری مصرف می کرد. این شرکت ادعا می کند که به دلیل استفاده از PoS و Ouroboros، پایدارترین بلاک چین از نظر زیست محیطی است.

ریپل چیست؟

ریپل چیست؟

ریپل یک شبکه پرداخت ارز دیجیتال منبع باز و همچنین یک تسویه سریع است که سیستمی برای انتقال وجوه به شمار می آید. این شبکه با در نظر گرفتن سیستم پرداخت معمولی بلاک چین طراحی شده است و چیزی که آن را از سایرین جدا می کند این است که سیستم های پرداخت مختلف را به هم متصل می کند.

این شبکه سکه مخصوص به خود به نام XRP دارد. اگرچه Ripple و XRP اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند اما هر دو کاملاً متفاوت هستند. ریپل شرکت پشت XRP است. کارمزد تراکنش در پلتفرم ریپل بسیار کم است. به طور تقریبی، معادل 1/1000 سنت است که از هر تراکنش انجام شده در سایت برداشت می شود.

شرکت پشت پلتفرم ریپل، OpenCoin است که در اواخر سال 2013 به آزمایشگاه های ریپل تبدیل شد. این شبکه یک سیستم انتقال پرداخت جهانی است که برخی از بانک های محبوب و سایر پلتفرم های مالی به آن متصل هستند. سرمایه گذاری در توکن اصلی خود، یعنی XRP، یک سرمایه گذاری کم ریسک با پیش بینی سودآوری در آینده برای صاحبان آن در نظر گرفته می شود.

ADA چگونه کار می کند؟

کاردانو و ADA از سال 2017 در حال فعالیت است. کاردانو شباهت‌هایی با اتریوم دارد، زیرا توسعه دهندگان Cardano می‌ توانند dAppهایی را تهیه کنند که توسط توکن ADA ارائه می ‌شوند. اما چیزی که کاردانو را از اتریوم متمایز می ‌کند این است که از یک رویکرد آکادمیک مبتنی بر مقاله برای تکرار استفاده می ‌کند. کاردانو از داده ‌های بررسی شده براساس گزارش‌ های آکادمیک استفاده می‌ کند تا فرصت‌ هایی را برای چگونگی تنظیم و تغییر کاردانو برای موفقیت آینده پیدا کند.

کاردانو همچنین از سیستم اجماع اوروبوروس برای عملیات استفاده می کند. این مکانیسم اثبات سهام به رهبران اسلات اجازه می دهد تا ADA را به عنوان پاداش در ازای تأیید تراکنش ها دریافت کنند. این سیستم به بسیاری از رهبران این امکان را می‌دهد تا ارز را استخراج کنند، به علاوه نیازی به آنلاین بودن افراد زیادی برای فرآیند استخراج در مقایسه با سایر ارزها ندارد. این موضوع مانع ورود را کاهش می دهد و تولید کاردانو را آسان تر می کند.

XRP چگونه کار می کند؟

ریپل یا XRP در سال 2012 به عنوان یک سیستم طراحی شده برای انتقال یکپارچه ارزهای فیات شکل گرفت. موسسات مالی می توانند از XRP برای تکمیل نقل و انتقالات پولی فرامرزی استفاده کنند. یک فرد در یک کشور می تواند یک ارز فیات را به XRP تبدیل کند که به شخص دیگری منتقل می شود و دوباره به ارز فیات در منطقه محلی خود تبدیل می شود. این کار اجازه می دهد مدیریت ارزهای فیات سریع تر، کم هزینه تر و به طور بالقوه ایمن تر باشد.

ریپل دسترسی به بلاک چین خود را محدود به تایید کننده های مؤسس می کند که اجازه می دهند تراکنش ها به جلو حرکت کنند. افراد می توانند از طریق گره های منحصر به فردی که مجوز اعتبارسنجی فعالیت های زنجیره را دریافت می کنند، به بلاک چین دسترسی داشته باشند. بلاک چین ریپل به گونه ای طراحی شده است که برای بانک ها و سایر ارائه دهندگان خدمات مالی قابل دسترسی باشد. این امر بر سادگی در مدیریت نقل و انتقالات پولی با اطمینان از اینکه (فقط کسانی که نظارت بر پرداخت پول دارند می توانند از آنها استفاده کنند)، تأکید می کند.

مقایسه کاردانو و ریپل

موارد مقایسه کاردانو و ریپل

یکی از موارد مقایسه کاردانو و ریپل در این است که ارز دیجیتال کاردانو ADA است، در حالی که ارز دیجیتالی که ریپل ارائه می دهد XRP نام دارد. زبان های این پلتفرم نیز متفاوت است. کاردانو به زبان Haskell و ریپل به زبان ++C نوشته شده است.

مورد دیگر مقایسه کاردانو و ریپل در این است که کاردانو یک پلتفرم بلاک چین شناخته شده است که از سال 2016 مورد استفاده قرار گرفته است. این پلتفرم نه تنها به عنوان یک صرافی ارزهای دیجیتال استفاده می شود، بلکه ارز دیجیتال خود را نیز برای ارائه در بازار دارد. نام کاردانو از جرولامو کاردانو که یک ریاضیدان تاثیرگذار در دهه 1500 بود، گرفته شده است. سیستم کریپتوکارنسی کاردانو ادعا می کند که آنها نسل سوم بلاک چین هستند، به این معنی که می توانند مشکلات نسل دوم را حل کنند.

ریپل یک شبکه ارز دیجیتال است که در آن افراد می توانند تسویه حساب ها را انجام دهند، انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال را مبادله کنند و به طور کلی یک پروتکل پرداخت داشته باشند. این شبکه توسط آزمایشگاه ریپل که در ایالات متحده مستقر است طراحی شده است. پورتفولیوی شبکه بسیار متنوع است. هدف اولیه این شرکت ارائه یک شبکه پرداخت بزرگ بود و چند سال بعد آنها ارز دیجیتال خود را راه اندازی کردند و اکنون یکی از محبوب ترین سیستم های تراکنش پرداخت است.

کاردانو و ریپل هر دو به شرکت ‌کنندگان و کاربران اجازه می‌ دهند پول و ارز انتقالی خود را مدیریت کنند اما این دو بلاک چین تفاوت‌ های قابل توجهی در رویکردشان دارند. شبکه کاردانو دارای عملکرد قرارداد هوشمند و پشتیبانی از طیف گسترده ای از برنامه های غیرمتمرکز یا dApps است که با اجماع از طریق سیستم اثبات سهام به دست آمده است. در مقایسه با کاردانو، ریپل در درجه اول برای انتقال پول در سراسر مرزها استفاده می شود، به علاوه از یک بلاک چین استفاده می کند که برای دستیابی به اجماع به گره های مشارکت کننده متکی است. ریپل را نمی توان استخراج کرد، زیرا کل عرضه آن توسط اپراتورهای بلاک چین دیکته می شود و اطمینان حاصل می شود که تنها مقدار لازم سکه در یک زمان در دسترس خواهد بود.

در حالی که کاردانو و ریپل هر دو ارزهای رمزنگاری شده قابل توجه در بازار امروز هستند، اما با استفاده از مکانیسم‌ های مختلفی عمل می‌کنند. در مقایسه کاردانو و ریپل، باید گفت کاردانو برای استفاده عمومی در دسترس است، در حالی که ریپل برای استفاده در بانکداری خصوصی طراحی شده است. ریپل همچنین بر انتقال کارآمد ارزش تمرکز دارد، در حالی که کاردانو عمدتاً بر روی تقویت یک اکوسیستم پر جنب و جوش از برنامه های غیرمتمرکز یا dApps تمرکز می کند.

از دیگر موارد مقایسه کاردانو و ریپل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تاثیرات قیمت

قیمت‌ های بازار کاردانو در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال به روش‌ های مشابهی تحت تأثیر قرار می‌ گیرد. این قیمت ها براساس تقاضای بازار و شرایط عمومی بازار تغییر می کند.

قیمت‌ های ریپل از طریق کاهش تورم تغییر می ‌کنند و زمانی رخ می ‌دهد که قیمت کالاها کاهش می ‌یابد و منجر به افزایش قدرت خرید می ‌شود. در حالی که حداکثر عرضه 100 میلیارد توکن ریپل در بازار وجود دارد، بخشی از این توکن ها باید در هر تراکنش از بین بروند تا حداکثر عرضه موجود تنظیم شود.

استخراج

کاردانو و ریپل

در حالی که می توانید کاردانو را از طریق استیک استخراج کنید، نمی توانید همین کار را برای ارز دیجیتال ریپل یعنی XRP انجام دهید. ریپل از سیستمی استفاده می ‌کند که در آن سازندگان ارز، توکن‌ ها را ضرب کرده و در اختیار بانک‌ ها و سایر طرف‌ های شرکت‌ کننده قرار می ‌دهند. هیچ شرکت کننده دیگری قادر به استخراج توکن ریپل نیست.

زمان معامله

یکی دیگر از پارامترهای مقایسه کاردانو و ریپل در مورد زمان معامله است. زمان لازم برای تکمیل تراکنش براساس واحد پولی متفاوت خواهد بود. در بیشتر موارد می توانید تراکنش را با کاردانو در کمتر از یک دقیقه انجام دهید. اما از آنجایی که برای اطمینان از برگشت ناپذیری کامل معامله، نقل و انتقالات بیشتری در زنجیره ضروری است، ممکن است این کار تا بیست دقیقه طول بکشد تا تراکنش کاملاً ایمن باشد.

ریپل خیلی سریعتر کار می کند، زیرا مدیریت معاملات کمتر از یک دقیقه طول می کشد. یک دقیقه اغلب حداکثر مدت زمانی است که یک انتقال در شبکه ریپل طول می کشد. بازه زمانی به طور قابل توجهی کوتاهتر از آنچه که در هنگام تلاش برای پرداختن به یک انتقال بانکی سنتی انتظار می رود است.

اعتبار سنجی

کاردانو برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه از پروتکل اجماع اثبات سهام اوروبوروس استفاده می کند. پروتکل اجماع اثبات سهام اوروبوروس در مقایسه با سایر شبکه ‌ها از جمله اتریوم و یا بیت‌ کوین بی‌ نهایت مقیاس‌ پذیر و کارآمد می باشد. در همین حال، ریپل از مکانیزم اثبات سهام مانند کاردانو و یا سیستم اثبات کار مانند بیت کوین استفاده نمی کند. در مقابل، ریپل نیز متکی به پروتکل اجماع برای تایید موجودی حساب ها و تراکنش های درون شبکه خود می باشد. در واقع ریپل مجموعه‌ ای از اعتبارسنجی ‌ها را که تراکنش‌ های شبکه را تأیید می کنند، انتخاب می کند. همچنین انتظار می‌رود که در رابطه با میزان غیر متمرکز بودن آن، سوالاتی ایجاد کند. در حالی که این احتمال وجود دارد که چنین چیزی باشد، باید این مورد را نیز در نظر داشت که مرکزی بودن نه تنها اشتباه نیست، بلکه باعث کارآمدتر شدن برخی از فرآیند ها می شود.

چه چیزی کاردانو و ریپل را شبیه هم می کند؟

شباهت کاردانو و ریپل

در کنار بیان تفاوت ها و مقایسه کاردانو و ریپل شاید بد نباشد به شباهت های آن ها نیز اشاره کنیم.

ارزش ها

این توکن ها برای استفاده افراد در بازار امروزی آسان است. ارزش کاردانو تا سپتامبر 2021 حدود 2 دلار بود، در حالی که ارزش بازار آن حدود 65 میلیارد دلار است. ریپل یا XRP دارای ارزشی در حدود 90 سنت با سقف 40 میلیارد دلار است. این دو ارز دارای روند قیمتی مشابهی هستند، زیرا در اکثر شرایط ارزش آنها با هم افزایش و کاهش می یابد.

انرژی کمتر

طراحی استفاده از Cardano و Ripple تضمین می کند که آنها به اندازه بیت کوین انرژی مصرف نخواهند کرد. کاردانو نیاز به سیستم ماینینگ نداشته و از الگوریتم دیگری قدرت میگیرد. دسترسی ریپل نیز محدود است و تضمین می کند که برای تراکنش های مختلف از توانی بیش از حد لازم استفاده نمی کند.

ریپل هولد کنیم یا کاردانو؟

ریپل و کاردانو پلتفرم های متفاوتی هستند. یکی برای پرداخت و دیگری برای بلاک چین است. کاردانو با کار کردن بر روی پروتکل‌های اثبات سهام، آن را تبدیل به یکی از سریع‌ ترین و بزرگ ترین شرکت‌ های جهان در زمینه کریپتو می کند. در حالی که XRP به عنوان یک رمز ارز، توسط ریپل توسعه یافته است و زمان تراکنش آن در مقایسه با شرکت های کریپتویی دیگر بسیار کمتر هست. این رمز ارز را می توان به عنوان یکی از سریع ترین و کم هزینه ترین ارزهای دیجیتال در نظر گرفت. XRP دارای بیش از 150 بانک متصل به خود و مجوز ISC می باشد، در حالی که کاردانو دارای مجوز Apache است. کاربران می‌توانند تحت تصمیمات شخصی و یا تقلید از سرمایه‌ گذاری‌ های موفق ‌ترین اعضای جامعه، سرمایه ‌گذاری کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش ارز دیجیتال، بر روی لینک کلیک کنید.

جدول مقایسه کاردانو و ریپل

پارامترهای مقایسه کاردانو ریپل
محل استقرار زوگ، سوییس سان فرانسیسکو، امریکا
سال تاسیس 2017 2012
بنیانگذاران چارلز هاسکینسون کریس لارسن و جد مک کالب
توسعه دهندگان بنیاد کاردانو، IOHK، و EMURGO آزمایشگاه شرکت ریپل
ارز دیجیتال ADA XRP
زبان مورد استفاده Haskell ++C
قیمت ها براساس تقاضا و شرایط عمومی بازار از طریق کاهش تورم
زمان معامله تا 20 دقیقه تا 1 دقیقه
استخراج استیک ضرب توکن
حداکثر عرضه 45 میلیارد 100 میلیارد
نوع معامله قراردادهای هوشمند معاملاتی که توسط بانک ها انجام می شود

آموزش کار با صرافی بایننس

  صرافی بایننس در سال 2017 توسط چانگ پنگ ژائو در کشور چین تاسیس شد. (البته دفتر مرکزی آن هم اکنون در این کشور نمی باشد.) این صرافی از نظر حجم و ارزش معاملات بالاترین رتبه را بین تمام صرافی های موجود دارد و بنابراین می توان آنرا محبوب ترین صرافی ارزهای دیجیتال در سراسر جهان دانست. این صرافی دارای رمزارز بومی خود به نام بایننس کوین می باشد که استفاده های مختلفی در پلتفرم صرافی دارد و همینطور این رمزارز هم اکنون از نظر ارزش بازار در بین ده ارز دیجیتال برتر قرار دارد. در این مقاله قصد داریم کلیاتی را درباره کار با صرافی بایننس توضیح داده و روش کار با آن را نیز برای شما تشریح کنیم. 

صرافی بایننس چیست؟

قبل از اینکه به معرفی صرافی بایننس بپردازیم باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که فرآیند احراز هویت در این صرافی اجباری شده و برای برخی از کشورهای تحت تحریم از جمله ایران، معامله گران و تریدرهای ایرانی نمی توانند فرآیند احراز هویت را انجام دهند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از مسدود شدن حسابتان در این صرافی از جایگزین های دیگری استفاده کنید.

بایننس بزرگترین صرافی آنلاین است که در آن کاربران می توانند ارزهای دیجیتال را معامله کنند. این صرافی ارز دیجیتال از رایج ترین ارزهای رمزنگاری شده پشتیبانی می کند. بایننس یک کیف پول ارز دیجیتال برای معامله گران فراهم می کند تا وجوه الکترونیکی خود را ذخیره کنند. این صرافی همچنین دارای خدمات پشتیبانی برای کاربران برای کسب سود یا تراکنش با استفاده از ارزهای دیجیتال است.

صرافی بایننس که عمدتاً برای تجارت کریپتو به کریپتو شناخته شده است (تجارت بین دو جفت ارز رمزنگاری شده) دارای هزینه تراکنش مناسبی برای مبادلات ارزهای دیجیتال است. نقدینگی بالایی دارد و به کاربرانی که با توکن‌های ارز دیجیتال BNB پرداخت می‌کنند، تخفیف‌هایی ارائه می‌دهد.

بایننس با استانداردهای بالای ایمنی و امنیت و معماری چند لایه و چند خوشه ای، توان پردازشی بالایی را با ظرفیت پردازش حدود 1.4 میلیون سفارش در ثانیه ارائه می‌کند. از تجارت بیش از 600 سکه، از جمله بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و توکن های BNB بومی خود پشتیبانی می کند.

ویژگی ها و مزایای صرافی بایننس

  • بالاترین حجم معاملات و در نتیجه بهترین نقدشوندگی
  • محیطی کاربر پسند و آسان برای استفاده
  • دارای اپلیکیشن تلفن همراه با پشتیبانی از اکثر امکانات سایت
  • پشتیبانی از هزاران ارز دیجیتال و امکان معامله نسبت به تعداد زیادی ارز دیجیتال مانند تتر، بیت کوین و اتریوم
  • کارمزدهای کم
  • مجهز به سیستم احراز هویت دو عاملی
  • تیم امنیتی قوی برای مقابله با خطرات هک شدن

معایب صرافی بایننس

  • اجباری بودن مراحل احراز هویت و در نتیجه عدم سرویس دهی به کاربران ایرانی
  • عدم ارائه خدمات در برخی کشورها مانند چین و محدود کردن خدمات در برخی کشورهای اروپایی

ارز دیجیتال بایننس کوین

ارز دیجیتال بایننس کوین

بایننس کوین با نماد معاملاتی BNB ارز دیجیتال بومی صرافی بایننس است که در جولای 2017 توسط این صرافی معرفی شد. هر ساله تعدادی از واحدهای این رمزارز در فرآیندی به نام توکن سوزی توسط صرافی از بین می رود. این امر به نوعی باعث افزایش قیمت واحدهای باقی مانده میشود. بایننس کوین در ابتدا بر روی شبکه ی ERC20 اتریوم اجرا می شد اما بعد از ساخته شدن بلاک چین های زنجیره بایننس و زنجیره هوشمند بایننس، به ارز دیجیتال بومی این شبکه ها مبدل شد.

از بایننس کوین برای پرداخت انواع هزینه هایی که کاربر ممکن است برای کار با صرافی بایننس نیاز داشته باشد، استفاده می شود. به عنوان مثال هنگام معامله ی ارزهای دیجیتال در همه ی صرافی ها، درصد کوچکی از حجم معامله به عنوان کارمزد هم از طرف فروشنده و هم خریدار توسط صرافی کسر می شود. با نگهداری مقداری BNB در حساب صرافی بایننس خود، می توانید تعیین کنید که کارمزدهای معاملاتی شما با این رمزارز پرداخت شود. در این صورت کارمزد پرداختی شما شامل تخفیف نیز می شود چرا که در صورت عدم استفاده از این ویژگی، کارمزدهای معاملاتی در بایننس برابر 0.1 درصد است اما در صورت استفاده از BNB برای پرداخت کارمزدها این مقدار به 0.075 درصد کاهش می یابد.

همینطور برای انجام تراکنش روی بلاک چین های زنجیره بایننس و زنجیره هوشمند بایننس، در بسیاری از پلتفرم ها، کارمزدهای تراکنش با ارز دیجیتال BNB پرداخت می شود. به عنوان مثال در بعضی از کیف پول ها شما ممکن است بخواهید مقداری تتر را از کیف پولتان روی پلتفرم بایننس اسمارت چین جابجا کنید اما هزینه این انتقال در قالب BNB از دارایی کیف پول شما کسر می شود و در صورت نداشتن BNB در کیف پول خود ممکن است قادر به انجام تراکنش نباشید.

نحوه ثبت نام در صرافی بایننس

نکته مهم پیش از ثبت نام: برای شروع کار با صرافی بایننس، باید در ابتدا یک مدرک شناسایی غیر ایرانی برای خود تهیه کنید چرا که صرافی بایننس به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی دهد و از آنجا که اخیرا احراز هویت بایننس نیز برای تمامی کاربران صرافی اجباری شده است، کاربران ایرانی تنها در صورتی می توانند از خدمات صرافی استفاده کنند که دارای مدارک شناسایی از کشورهایی باشند که بایننس با آنها مشکلی ندارد. هم چنین باید توجه داشته باشید که با آی پی کشوری که احراز هویت خود را با مدارک شناسایی آن انجام داده اید، به سایت صرافی متصل شوید. به عنوان مثال اگر با مدارک شناسایی کشور برزیل ثبت نام می کنید، باید با استفاده از VPN یا VPS آی پی خود را نیز به کشور برزیل تغییر دهید.

در صورتیکه شرایط فوق را دارا می باشید، می توانیم مراحل ثبت نام را شروع کنیم.

برای شروع به سایت صرافی بایننس مراجعه کرده و در بالای صفحه سمت راست، Register را انتخاب نمایید. در صفحه بعدی، از شما خواسته می شود که ایمیل و پسورد خود را وارد نمایید. این اطلاعات در هر بار لاگین به حسابتان از شما خواسته می شود. 

ثبت نام در بایننس

سپس برای اثبات اینکه ربات نیستید، از شما خواسته می شود که معمای امنیتی را حل کنید. بدین منظور باید با نشانگر موس، تکه ی پازل را به جای اصلی خود برگردانید. 

در مرحله ی بعد، یک ایمیل تایید به آدرسی که ثبت کرده اید فرستاده می شود که باید کد تایید موجود در این ایمیل را در جای مربوطه بنویسید. در این مرحله شما وارد حساب کاربری خود می شوید که با انتخاب گزینه ی Dashboard، صفحه ای مطابق شکل زیر برایتان ظاهر می شود.

آموزش کار با صرافی بایننس

نکته مهم: همانطور که پیش تر نیز ذکر شد، صرافی بایننس اخیرا احراز هویت را برای تمامی کاربران خود اجباری کرده است و همانطور که در شکل فوق نیز مشاهده می کنید، این پیغام در بالای صفحه نیز ظاهر شده است. بنابراین مرحله ی بعدی ثبت نام، طی کردن مراحل احراز هویت است.

برای احراز هویت به دو طریق می توان اقدام کرد. درواقع بعد از طی کردن مراحل احراز هویت، باید یک لایه امنیتی اضافی به حساب خود اضافه کنید. برای این کار دو گزینه ی استفاده از پیامک و یا اپلیکیشن Google Authenticator وجود دارد. به این صورت که برای هربار لاگین به حسابتان و یا برخی کارهای دیگر در داخل پلتفرم صرافی، باید کدی را که از طریق پیامک برایتان ارسال می شود و یا توسط اپلیکیشن ساخته می شود، در قسمت مربوطه وارد نمایید. اکثر کاربران استفاده از اپلیکیشن گوگل را برای کار با صرافی بایننس یا سایر صرافی ها ترجیح می دهند. برای فعال سازی، مطابق شکل زیر گزینه ی Security را انتخاب نمایید. 

نحوه کار با صرافی بایننس

سپس در صفحه ظاهر شده، رو به روی Google Authenticator، گزینه ی Enable را انتخاب کنید. در صفحه ی بعد از شما خواسته می شود که اپلیکیشن Google Authenticator را در تلفن همراه خود نصب کنید که بعد از انجام این کار می توانید روی گزینه Next کلیک کنید. 

در این مرحله اپلیکیشن را در تلفن همراه خود باز کرده و علامت "+" را در گوشه ی سمت راست انتخاب کرده و گزینه ی اسکن بارکد را انتخاب نمایید. سپس در داخل سایت، کد QR نمایش داده شده را اسکن کنید و حتما کلید خصوصی نمایش داده شده در مرحله ی بعد را در جایی یادداشت نمایید. اگر برنامه Google Authenticator از تلفن همراه شما حذف شود، دیگر نمی توانید به حساب بایننس خود متصل شوید مگر اینکه این کلید را در جایی ذخیره کرده باشید و برای اتصال مجدد حسابتان به Google Authenticator از آن استفاده کنید.

فعالسازی اپلیکیشن احراز هویت دو عاملی گوگل

در مرحله بعدی، دو کد از شما خواسته می شود. یک کد که توسط اپلیکیشن برای شما ساخته می شود و کد دیگر که از طریق ایمیل و با زدن دکمه ی Get code در صفحه ی نشان داده شده در سایت، به ایمیلتان ارسال می گردد. هر دو کد را در جاهای مربوطه وارد نموده و فعالسازی احراز هویت دو عاملی را به اتمام برسانید.

در ادامه ی آموزش کار با صرافی بایننس، به نحوه ی واریز و برداشت ارزهای دیجیتال در این صرافی خواهیم پرداخت.

بنابراین برای تایید هویت دو عاملی در صرافی بایننس هرگز از شماره موبایل ایران استفاده نکنید.

آموزش ورود به حساب و واریز و برداشت ارزهای دیجیتال در صرافی بایننس

برای ورود مجدد به حساب کاربریتان، در صفحه اصلی سایت بایننس، روی Login کلیک کرده و با وارد کردن ایمیل و رمز عبور خود و حل کردن معمای امنیتی و نوشتن کد اپلیکیشن گوگل، مجدد وارد حساب کاربری خود خواهید شد.

در صفحه داشبورد، با نگه داشتن نشانگر موس روی Wallet و با انتخاب گزینه Fiat and Spot وارد صفحه کیف پول اسپات خود می شوید.

ارسال و دریافت ارز دیجیتال و کار با صرافی بایننس

 برای واریز ارزهای دیجیتال به حساب خود، باید نام ارزی را که قصد انتقال آن را به حساب صرافیتان دارید، جست و جو کنید. به عنوان مثال با تایپ USDT و انتخاب گزینه ی Deposit (واریز) که در مقابل آن نوشته شده است، می توانید آدرس کیف پول تتر حساب بایننس خود را دریافت کنید. به این منظور لازم است تا شبکه ی مورد نظر خود را نیز انتخاب نمایید؛ به عنوان مثال شبکه ی ترون. برای واریز تتر در شبکه ترون می توانید یا آدرس کیف پول ظاهر شده را کپی کنید و یا کد QR آنرا اسکن نمایید. توجه داشته باشید که فقط مجاز به ارسال تتر و فقط روی شبکه ترون، به این آدرس هستید.

آموزش تصویری کار با صرافی بایننس

برای برداشت ارزهای دیجیتال نیز در همان صفحه ی کیف پول Fiat and Spot می توانید با انتخاب گزینه Withdraw (برداشت) رو به روی هر ارز دیجیتال وارد صفحه برداشت شوید. در این صفحه آدرس کیف پول مقصد و شبکه مورد نظر و مقدار برداشت را باید وارد نمایید.

برداشت تتر از صرافی بایننس

در نهایت روی گزینه برداشت کلیک نمایید. سپس صفحه ای به نمایش در می آید که جزئیات تراکنش شما را مجددا نمایش می دهد. اگر از صحت اطلاعات وارد شده اطمینان دارید، روی ادامه کلیک کنید. در مرحله بعد صفحه ای مطابق شکل زیر به نمایش در می آید. با انتخاب گزینه Get code یک کد تایید به ایمیلتان ارسال می شود. با وارد کردن آن و کد ساخته شده توسط اپلیکیشن گوگل در جاهای مخصوص خود و در نهایت کلیک روی Submit برداشت شما انجام خواهد شد.

برداشت ارز دیجیتال از بایننس

آموزش تصویری خرید و فروش در صرافی بایننس

کار با صرافی بایننس را با آموزش خرید و فروش در پلتفرم این صرافی پی می گیریم. برای ورود به صفحه ترید، در سمت چپ و بالای صفحه حساب کاربرتان، با کلیک روی گزینه Trade، انواع آپشن های ترید برای شما به نمایش در می آید. در این بخش ما ترید کلاسیک را آموزش خواهیم داد. با کلیک روی گزینه Classic، وارد صفحه ترید خواهید شد. در سمت چپ صفحه، دفتر سفارشات ثبت شده را مشاهده خواهید کرد و در سمت راست پایین، فهرست معاملات اخیر نمایش داده می شود. در سمت چپ و بالا نیز باید جفت ارز معاملاتی خود را انتخاب نمایید. به عنوان مثال جفت ارز BNB/USDT. 

آموزش گام به گام کار با صرافی بایننس

برای انجام معامله به بخش پایین نمودار مراجعه می کنیم. در اینجا انواع مختلف سفارش گذاری وجود دارد که آنها را توضیح می دهیم.

سفارش خرید لیمیت

در قسمت خرید، تب Limit را انتخاب کرده و قیمت و تعداد مورد نظر را وارد نمایید. سپس روی گزینه خرید کلیک کنید. سفارش شما در فهرست سفارش ها ثبت می شود و زمانیکه فروشنده ای قیمت خرید شما را وارد کند، سفارش خرید شما انجام می شود. برای فروش هم، مراحل کاری مشابه خواهد بود.

سفارش خرید Market

اگر در قسمت خرید، تب Market را انتخاب نمایید، شما تنها باید حجم معامله ی خود را مشخص کنید و به محض انتخاب گزینه خرید، سفارش شما با اولین قیمت موجود انجام می شود. برای سفارش فروش نیز مراحل مشابه است.

سفارش Stop-Limit

در این قسمت شما باید سه گزینه را پر نمایید. در قسمت Limit و Amount باید قیمت و مقدار خرید را وارد نمایید اما سفارش شما تحت شرایطی در فهرست سفارش ها قرار می گیرد و آن، قیمتی می باشد که در بخش Stop وارد می کنید. به محض اینکه در صرافی، معامله ای با قیمت موجود در بخش Stop انجام شود، آن وقت سفارش شما در فهرست سفارشات قرار می گیرد. 

معامله ی OCO نیز مشابه است و یک امکان دیگر نیز به معامله اضافه می کند. فرض کنید شما ارز بایننس کوین را با قیمت 400 دلار قبلا خریداری کرده اید. به عنوان مثال تارگت شما 450 دلار و حد ضرر شما 380 دلار می باشد. با سفارش OCO می توانید هر دو قیمت تارگت و حد ضرر را وارد کنید. به این صورت که در قسمت اول مقدار 450 دلار را به عنوان تارگت وارد می کنید. در قسمت دوم به عنوان مثال مقدار 382 و در قسمت سوم مقدار 380 را به عنوان حد ضرر وارد می کنید؛ یعنی هر گاه قیمت به محدوده 382 دلار افت کرد، یک سفارش فروش در قیمت 380 دلار برای شما باز می شود.

 در بخش چهارم نیز حجم مورد نظر خود را برای انجام معامله وارد کنید.

معامله ی استاپ-لیمیت در کار با صرافی بایننس

معاملات مارجین بایننس

در معاملات مارجین بایننس، شما می توانید مقداری از یک ارز دیجیتال را بسته به موجودی حسابتان، از صرافی قرض بگیرید و در نتیجه قدرت خرید خود را بیشتر کنید. به عنوان مثال فرض کنید شما 20 تتر دارید و 40 تتر دیگر نیز از صرافی قرض می گیرید و کل این 60 تتر را وارد یک معامله می کنید. اگر معامله شما با سود همراه شود، تمام سود متعلق به خودتان است و پس از بستن معامله تنها مقدار قرض گرفته شده و مقدار ناچیزی کارمزد به صرافی پرداخت خواهید کرد. در مورد زیان نیز، کل زیان از دارایی اصلی شما کسر می شود و شما در هر صورت باید پول صرافی را به طور کامل برگردانید. 

نکته: اگر زیان شما به اندازه مقدار دارایی اصلیتان شود، صرافی خود به خود معامله شما را می بندد و پول خود را بر می دارد و در نتیجه کل دارایی شما که وارد آن معامله کرده اید، از بین می رود. به چنین شرایطی لیکویید شدن می گویند. برای نمونه، در مثال اخیر، کل حجم معامله شما 60 تتر است و اگر زیان شما در معامله به 20 تتر که اندازه دارایی اصلیتان است، برسد، صرافی معامله شما را می بندد و 40 تتر خود را پس می گیرد و 20 تتر شما برای همیشه از بین می رود.

تفاوت ضریب اهرم کراس و ایزوله در معاملات مارجین

برای ترید در قسمت مارجین بایننس، دو نوع انتخاب پیش روی شماست. یا می توانید از ضریب اهرم کراس استفاده کنید و یا ضریب اهرم ایزوله. هنگام استفاده از ضریب اهرم کراس، علاوه بر حجمی که برای یک معامله خاص در نظر گرفته اید، باقی سرمایه شما در حساب مارجینتان نیز می تواند متوجه ریسک باشد. مثلا فرض کنید 1000 دلار در حساب مارجین کراس خود داشته باشید و با 100 دلار آن وارد یک معامله مارجین می شوید (یعنی علاوه بر 100 دلار خودتان، مقداری نیز از صرافی قرض می گیرید). پس از مدتی معامله شما وارد ضرر شده و به عدد لیکویید نزدیک می شود.

در این حالت 900 دلار موجود در حساب مارجینتان به عنوان پشتوانه لیکویید عمل کرده و لیکویید شدن شما را به تاخیر می اندازد. یعنی عدد لیکویید در معاملات خرید، روند نزولی و در معاملات فروش، روند صعودی به خود می گیرد. یعنی برای به تعویق انداختن عدد لیکویید از دارایی باقی مانده موجود در حساب مارجین شما استفاده شده و ممکن است علاوه بر آن 100 دلاری که وارد معامله کرده اید، باقی دارایی شما در حساب مارجین نیز لیکویید شود!

اما در حالت ایزوله، تنها دارایی که وارد معامله کرده اید متوجه ریسک است و باقی داراییتان دست نخورده باقی می ماند. مثلا در مثال گفته شده در پاراگراف قبل، دیگر لیکویید شدن شما به تعویق نمی افتد و در عوض تنها برای همان 100 دلاری که وارد معامله کرده اید، خطر لیکویید شدن وجود دارد. 

نحوه انجام معاملات مارجین در صرافی بایننس

اکنون که با مفهوم معاملات مارجین و ضرایب اهرم کراس و ایزوله آشنا شدید، می توانید نحوه انجام این نوع معاملات را آغاز نمایید. در ابتدا در بالای حساب کاربری خود و در قسمت Wallet وارد بخش Margin شوید تا دارایی حساب مارجین خود را مشاهده کنید. در بالای صفحه می توانید نوع حساب مارجین را بین ایزوله و کراس انتخاب کنید. در قسمت کراس، تمام ارزها یکجا نمایش داده می شوند اما در قسمت ایزوله، هر جفت ارز بخش مخصوص به خود را دارد. 

ادامه آموزش را با یک مثال توضیح می دهیم و مثال ما ترید بیت کوین نسبت به تتر خواهد بود.

برای ترید با ضریب اهرم کراس، مقابل ارز تتر گزینه ی Transfer را انتخاب می کنیم تا تترهای خود را از کیف پول اسپات خود به بخش کراس مارجین منتقل کنیم. مقدار مورد نظر را وارد کرده و تایید می کنیم. اگر بعد از ترید قصد داشته باشیم تا دارایی خود را به حساب اسپات بازگردانیم نیز از همین مسیر اقدام می کنیم و تنها جای مبدا و مقصد را عوض می کنیم.

کیف پول مارجین در کار با صرافی بایننس

بعد از انتقال مقدار مورد نظر تتر، برای قرض گرفتن مقدار بیشتر تتر از صرافی گزینه ی Borrow را مقابل ارز دیجیتال تتر انتخاب می کنیم. در صفحه ظاهر شده ماکزیمم مقداری که میتوانیم قرض بگیریم، نشان داده شده است. مقدار مورد نظرمان را وارد کرده و تایید را انجام می دهیم. به عنوان مثال فرض کنید 50 تتر دارایی خودمان در کراس مارجین باشد و 100 تتر نیز از صرافی قرض گرفته ایم. اکنون به صفحه ی ترید کلاسیک بازمیگردیم و جفت ارز BTCUSDT را انتخاب می کنیم و در زیر نمودار گزینه ی Margin را انتخاب می کنیم. در حالت پیش فرض صفحه معاملاتی کراس مارجین ظاهر می شود و حداکثر اهرم مورد استفاده نیز نوشته شده است. باقی مراحل مانند خرید در حالت اسپات می باشد و با وارد کردن مقادیر مربوطه خرید خود را در حالت کراس مارجین انجام می دهیم.

معامله در حالت کراس مارجین بایننس

حال فرض کنید که پس از مدتی می خواهیم معامله ی خود را ببندیم و قرض صرافی را پس بدهیم. در بالای بخش فروش که سمت راست تصویر فوق است، گزینه ی Repay را انتخاب کرده و دیگر مقادیر مربوطه را وارد می کنیم. با انتخاب گزینه ی Repay، پس از انجام معامله ی فروش و واریز تترها به حساب کراس مارجین ما، قرض صرافی به طور اتوماتیک پرداخت می شود و باقی مانده متعلق به خودمان خواهد بود. اما همانطور که گفته شد، اگر معامله شما در کراس مارجین با ضرر همراه شود و به عدد لیکویید برسد، در صورتی که مقداری تتر در حسابتان موجود باشد، از آن تتر ها به عنوان پشتوانه استفاده شده و لیکویید شدن شما تا زمانیکه همه ی تترهای حسابتان استفاده شود، به تاخیر می افتد و اگر قیمت همچنان برخلاف جهت ترید شما حرکت کند، تمام حساب مارجین شما لیکویید خواهد شد.

برای معامله در حالت ایزوله نیز در بخش Wallet و حساب مارجین، از بالای صفحه حالت Isolated را انتخاب می کنیم. در این حالت هر جفت ارز حساب مخصوص خود را دارد و باید با جست و جوی جفت مورد نظر خود، عملیات انتقال از اسپات به مارجین و قرض گرفتن از صرافی را برای هر جفت ارز به طور جداگانه انجام دهیم. 

انتقال دارایی از اسپات به Isolated margin

همینطور در صفحه ترید نیز بعد از انتخاب حالت مارجین، باید نوع ترید را به حالت Isolated تغییر دهیم. حداکثر ضریب اهرم مورد استفاده در حالت کراس و ایزوله نیز با یکدیگر فرق می کند. باقی مراحل مانند حالت کراس است با این تفاوت که تنها مقداری که وارد معامله کرده اید، متوجه ریسک لیکویید شدن خواهد بود.

معاملات فیوچرز بایننس

در این بخش آموزش کار با صرافی بایننس، می خواهیم نحوه انجام معاملات فیوچرز را در این صرافی توضیح دهیم. در معاملات فیوچرز بایننس، شما می توانید با استفاده از اهرم، دارایی خود را چند برابر کرده و با آن به ترید بپردازید و از این نظر شبیه ترید مارجین می باشد اما تفاوت هایی نیز وجود که بیان آنها از حوصله ی این بحث خارج است. دقت داشته باشید که در معامات فیوچرز امکان چند برابر شدن سود و زیان شما وجود دارد. در صورت ضرر کردن، ضرر از حجم دارایی اصلی شما کسر می گردد و در صورت سود کردن، تمام سود برای شما خواهد بود اما مقدار اندکی نیز به عنوان کارمزد از شما کسر می گردد. 

برای شروع معامله باید مقداری تتر از کیف پول اسپات خود به بخش فیوچرز حساب خود منتقل کنید. بدین منظور از بخش Wallet در بالای صفحه اصلی حساب خود وارد قسمت Futures شوید. آنگاه در پایین صفحه و در تب Assets می توانید با انتخاب گزینه Transfer مقابل تتر، هر مقدار که مایل هستید از حساب اسپات خود به فیوچرز منتقل نمایید.

انتقال تتر از اسپات به فیوچرز

برای رفتن به صفحه ترید نیز از بالای صفحه و تب Derivatives گزینه ی USD-M Futures را انتخاب کنید تا به صفحه ی ترید فیوچرز منتقل شوید.

محیط ترید فیوچرز در کار با صرافی بایننس

همانطور که ملاحظه می کنید، در سمت چپ صفحه باید جفت ارز مورد نظر خود را انتخاب کرده و نمودار آن نیز به نمایش در خواهد آمد. در وسط نیز دفتر سفارشات و معاملات اخیر انجام شده نمایش داده شده است.

در سمت راست صفحه تنظیمات معامله قرار دارد که شما باید در این قسمت کارهای خود را انجام دهید.

کار با صرافی بایننس و تنظیمات انجام معامله فیوچرز

مطابق شکل فوق، در قسمت بالایی باید مقدار اهرمی که می خواهید استفاده کنید و نوع اهرم خود را بین کراس و ایزوله انتخاب کنید. در قسمت پایین تر نیز مواردی که در ترید اسپات نیز وجود داشت، قرار دارد مانند سفارش لیمیت و مارکت و استاپ-لیمیت. بعد از پر کردن این قسمت ها نیز در قسمت پایین تر و با فعال کردن گزینه TP/SL می توانید برای معامله ی خود حد ضرر و تارگت نیز تعیین کنید. در نهایت در انتها نیز سمت پوزیشن خود را انتخاب کنید تا سفارش شما انجام شده و یا در دفتر سفارشات قرار گیرد. در پایین صفحه و زیر نمودار نیز پوزیشن های شما نشان داده خواهد شد.

نکته مهم: برای جلوگیری از لیکویید شدن، حتما برای معاملات فیوچرز خود حد ضرر تعریف کنید. چرا که در برخی موارد مارکت حرکات قیمتی سریعی را انجام می دهد که اگر بر خلاف جهت پوزیشن شما باشد، امکان دارد قبل از اینکه خودتان بخواهید معامله را ببندید، مارکت خیلی سریع به قیمت لیکویید شما برسد.

تبدیل دارایی در صرافی بایننس

اگر می خواهید درگیر سفارش گذاری در این صرافی نشوید و فقط قصد دارید یک ارز دیجیتال را به دیگری تبدیل کنید، این صرافی چنین امکانی را برای برخی از ارزهای دیجیتال فراهم آورده است. در این فرآیند کاربر ارز دیجیتالی را که در اختیار دارد را انتخاب کرده و درخواست می دهد آن را به ارز دیجیتال دیگری تبدیل کنند.

برای این کار کافی است از منوی «Trade» به بخش «Convert» بروید. در این صفحه کافی است تا در قسمت اول ارزی که در اختیار دارید را وارد کنید و در قسمت دوم ارزی که می خواهید دریافت کنید، سپس مقدار مورد نظر خود را وارد کرده و گزینه Preview Conversion را انتخاب کنید تا مقدار دریافتی برای شما نشان داده شود. در اینجا سیستم به طور خودکار میزان دارایی مورد مبادله را به شما می گوید. در صورت تایید روی گزینه Convert کلیک کنید تا فرآیند تبدیل انجام شود.

برای آشنایی با احراز هویت بایننس برای ایرانیان، بر روی لینک کلیک کنید.

جمع بندی

در این مقاله به طور مفصل با نحوه کار با صرافی بایننس آشنا شدیم. صرافی بایننس یک صرافی متمرکز است که از

اشتباهات قراردادهای NFT

 در بازار توکن‌ های NFT که همواره در مسیر رشد و تکامل قرار دارد، قراردادهای NFT وجود دارد که از اهمیت بالایی برخوردارند. البته در بسیاری از قراردادهای NFT، علی‌ رغم طراحی خوب، تعدادی اشتباه خاص و مشخص معمولا وجود دارد. پلتفرم Etherscan (اتر اسکن) یک ابزار جستجوی کاربردی دارد که کدهای بسیاری از قراردادهای ERC721 را به وسیله آن می‌ توان با هم مقایسه کرد. به وسیله این ابزار می توان از ویژگی‌ های تایید و Decompile استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی اشتباهات قراردادهای NFT یا به‌ اصطلاح Anti-Pattern (ضدالگو) بپردازیم.

بررسی اشتباهات قراردادهای NFT

مهمترین اشتباهات قراردادهای NFT

در قراردادهای NFT معمولا اشتباهات متعددی رخ می دهد که در ادامه قصد داریم به بررسی اشتباهات قراردادهای NFT و همچنین راهکارهایی برای پیشگیری از آنها بپردازیم.

1- آوردن اطلاعات مربوط به فروش، قیمت و منطق در قرارداد

این ضد الگو اشتباهات قراردادهای NFT می باشد که در یک قرارداد قبل از هر چیز دیگری به چشم می‌خورد. البته در پشت این اشتباه، انگیزه های قابل ‌درک و منطقی وجود دارد. در اکثر شبکه‌ ها، هزینه استقرار و مدیریت قرارداد بسیار زیاد می باشد، بنابراین افراد به دنبال صرفه جویی در این هزینه‌ها می باشند. ممکن است این سوال برای برخی افراد پیش بیاید که چرا نباید در قرارداد، منطق صدور (ضرب) و فروش را آورد؟

جواب این سوال این است که ایده قرار دادن این نوع اطلاعات در قراردادهای NFT اصلا مناسب نمی باشد. اگر چه قرارداد NFT باید به عنوان یک مرکز غیر قابل ‌تغییر شبکه‌ای از منطق‌ها عمل کند اما نباید مدیریت پول را به صورت مستقیم انجام دهد. به عبارت دیگر اطلاعات فروش، وایت لیست، زمان‌ های فروش و... نباید در کد استقرار ERC721 به‌ طور مستقیم قرار بگیرد. شباهت های بسیاری میان منطق هسته و منطق فروش وجود دارد. شاید منطقی ‌ترین و بهترین دلیل جمع‌ آوری تمام منطق‌ ها در یک قرارداد NFT، صرفه‌ جویی در هزینه‌ گس باشد اما در نگاه کلی برای استفاده نکردن از این روش، دلایل مهم ‌تری نیز وجود دارد.

منطق قرارداد ضمن این که باید بدون تغییر و ثابت باشد، باید بتواند به خوبی استانداردها را اجرا کند. اکثر Clones (کلون‌ها) تقریبا شبیه هم می باشند. برای انعطاف‌ پذیر بودن قرارداد و قابل اعتماد بودن برای کاربر، اطلاعاتی از جمله قیمت‌ گذاری و استراتژی صدور باید کاملا جدا از منطق اصلی قرارداد باشند. همچنین باید طراحی مجزا و Single-responsibility (قاعده تک-وظیفه‌ای) داشته باشد. علاوه بر این بهتر است که در خود قرارداد ERC721، عرضه (MaxSupply) محدود شود و قابلیت تغییر آن فقط در دست ادمین باشد.2- عدم استفاده از امنیت مبتنی ‌بر نقش


یکی دیگر از اشتباهات قراردادهای NFT، عدم استفاده از امنیت مبتنی بر نقش می باشد. از آن جایی که قابلیت دسترسی بعضی از عملیات‌ ها (از جمله تغییر یا صدور پارامترهای عرضه) فقط باید برای آدرس‌های مجاز باشند، بنابراین قراردادهای توکن نیازمند نوعی کنترل دسترسی می باشند. استفاده از یک مدل Ownable، می تواند برای اجرای این نوع کنترل دسترسی، ساده‌ ترین راه باشد. (از آن جایی که این فقط یک نیاز ساده است، معمولا از قرارداد Ownable OpenZeppelin استفاده می‌شود.) البته توصیه می‌شود بنا به برخی دلایل از Role-Based Security (کنترل دسترسی مبتنی بر نقش) استفاده شود.


معمولا به‌ دلیل سادگی از مدل Ownable استفاده می‌شود که ظاهرا انتخاب مناسبی می باشد. این امکان وجود دارد که فقط یک نفر قرارداد را برای همیشه مدیریت کند. همچنین افراد ترجیح می دهند زمانی که هزینه‌ کم است، پیش‌بینی و مقابله با حوادث آینده (Future-proofing) را انتخاب کنند. OpenZeppelin (امنیت نقش‌ محور) در مقایسه با مدل Ownable کمی پیچیده ‌تر و گران تر می باشد. در صورت زیاد بودن هزینه گس، افراد می توانند فقط برای نیاز موجود، از کد امنیتی نقش‌ محور (چه OpenZeppelin و چه مدل خاص مدنظر خود) استفاده کنند.


در صورتی که علاقه مند به آشنایی با سرویس های بلاک چین برای NFT، می توانید با مراجعه به مقاله بهترین سرویس های بلاک چین برای NFT، با این سرویس ها و مزایا و معایب آنها آشنا شوید.


برای استفاده از امنیت نقش‌ محور، دلیل مهم ‌تری نیز وجود دارد. در واقع امنیت نقش محور این امکان را به افراد می دهد تا از خود قرارداد ERC721، کاربرد (اطلاعات قیمت‌گذاری و فروش) را جدا کنند. همچنین به افراد این امکان را می‌دهد تا به‌ عنوان صادر کننده (ضرب ‌کننده)، یک قرارداد جداگانه‌ ای را انتخاب کنند. همچنین این امکان را به افراد می دهد که بدون این که نیاز باشد به آن مجوز مدیریت کامل را بدهند، به آن نقش «صادرکننده» را اختصاص دهند.


در چنین شرایطی، ادمین‌ها (که احتمالا انسان هستند) مجوزهای مهم از جمله ایجاد تغییر در مجوزها را در دست خواهند داشت؛ که افراد به صادر کننده دیگر نیازی نداشته باشند، به ‌سادگی اقدام به لغو آن کنند و سپس به قرارداد دیگری که مناسب‌ تر، ماژولار و امن‌ تر است، نقش صادر کننده آن را به‌ همراه استراتژی جدید واگذار کنند. از طریق این روش و بر اساس کاربردهای پروژه، عملیات دیگر را نیز می‌توان مدیریت کرد.


3- استفاده نکردن از ERC-165 یا قابلیت Introspection

استفاده نکردن از ERC-165 یا قابلیت Introspection، یکی دیگر از اشتباهات قراردادهای NFT می باشد. اکثر قراردادها و یا توکن ها از ERC-165 استفاده نمی کنند و یا این که به‌ طور مناسب آن را به اجرا در نمی آورند. اهمیت ERC-165 در ایجاد قابلیت Interoperability می باشد. ERC- 165 باعث افزایش سازگاری قرارداد می شود و این احتمال وجود دارد که صرافی‌ ها بخواهند در جریان ساختار حق امتیاز NFT افراد باشند. برای اجرای درست این استاندارد در قراردادها باید به این قوانین توجه کرد:


1- هر کلاس والدی که اجرا کننده ERC-165 می باشد، باید در فهرست Override (لغو) قرار بگیرد. در چنین شرایطی، در زمان استفاده از دستور Super.supportsInterface به ‌طور خودکار، آنها نیز فعال می شوند.


2- اگر یک رابط پیاده ‌سازی در کلاس والد نباشد، امکان اضافه کردن آن از طریق کلمه an یا یک جمله به شکل زیر فراهم می باشد:


مثال:



در صورتی که کد فاقد کلاس والدی باشد که بتواند اجرای ERC-165 را انجام دهد، باید به نوع دوم اشاره کرد. همچنین در صورتی که کد کاربر هیچ رابط دیگری را به ‌جز ERC-165 اجرا شده توسط کلاس والد، اجرا ‌نکند، کاربر به نوع دوم نیازی ندارد. اگر چه اجرای صحیح ERC-165 اهمیت زیادی دارد اما کاملا اختیاری است. کاربر با استفاده از این اجرا می تواند توکنی سازگار با سیستم‌های زیادی از جمله صرافی‌ ها و یا حتی سیستم‌ های پیاده‌ سازی نشده‌، داشته باشد. استفاده از ERC-165 با بلوغ این حوزه و به‌ مرور زمان افزایش خواهد یافت.


تاکنون ابزارهای متعددی برای توکن های NFT ایجاد شده است که برای شناخت آنها می توانید به مقاله بهترین ابزارهای کاربردی NFT، مراجعه کنید و با نحوه کار آنها آشنا شوید.


4- تست نکردن کامل قبل از استقرار


تست نکردن کامل قبل از استقرار یکی دیگر از اشتباهات قراردادهای NFT می باشد. حتی در صورت استاندارد بودن توکن ERC721 و استفاده از تمام کتابخانه ‌ها و کلاس ‌های والد شخص ثالث بدون تغییرات خاصی و همچنین اطمینان کاربر از امن بودن و تست کد شخص ثالث، باز هم باید به ‌طور کامل کد خود را تست کند. کاربران قبل از این که کد را بر روی شبکه اصلی مستقر کنند، برای تست و رفع ایراد فقط یک بار فرصت دارند. اول از همه، کاربر باید Unit Testing (تست یونیت) را انجام دهد. نوع چهارچوبی که برای تست مورد استفاده قرار می گیرد مهم نیست. می توان از چارچوب های Ethers، Hardhat و Mocha استفاده کرد.


برای آشنایی با نقش توکن های NFT در فیلم سازی، بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.


در انتخاب چهارچوب تست باید به نکات مهمی از جمله پوشش تست، پوشش موارد استثنایی، پوشش موارد Happy-path و عمق و گستردگی موارد Edge دقت کرد. حتی اگر کاربر از کدی که قبلا به ‌خوبی تست ‌شده (OpenZeppelin) استفاده می‌کند، باز هم امکان دارد که کد دچار مشکلاتی مربوط به موارد ذکر شده بالا شده باشد، بنابراین مجددا باید آزمایش شود. همچنین در گذشته OpenZeppelin باگ‌ هایی داشته که احتمال دارد این باگ‌ها دوباره در آینده نیز ظاهر شوند.


کاربران می توانند برای صرفه ‌جویی در وقت برای تمام توکن‌های ERC721، توکن‌های ERC1155، توکن‌ های ERC20 و غیره مجموعه‌ ای از تست‌ها را آماده کنند و از آنها در هر پروژه ای استفاده کنند. همچنین می‌توانند به پروژه‌ ها موارد بیشتری را اضافه کنند و اقدام به سفارشی سازی استانداردها کنند. به این ترتیب در وقت آنها صرفه‌ جویی می‌شود. تست ‌های یونیت باید شامل پیاده ‌سازی استاندارد ERC165، عملیات پایه (صدور و انتقال)، کنترل دسترسی، مکث‌ پذیری (در صورتی که قرارداد دارای قابلیت مکث باشد) و غیره باشد. کاربران برای تست پوشش خود می توانند از یکی از پکیج‌های پلتفرم Nodejs، به نام Solidity-Coverage استفاده کنند.


برای کسب اطلاعاتی در مورد پل های میان زنجیره ای NFT مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.


استفاده از ابزارهای خودکار در تست‌ها‌ می توانند به کاربران کمک زیادی کنند. معمولا شرکت‌های بزرگ بازبینی امنیتی از جمله Certik و Consensys از استاندارد های صنعتی مانند Manticore، Slither و Mythril استفاده می کنند. Solidity-coverage نشان دهنده درصد تخمینی پوشش تست‌های یونیت کاربران می باشد. Solgraph نیز ابزاری برای مشاهده روابط و ارتباطات موجود در کد قرارداد می باشد. همچنین در برنامه ‌ریزی تست‌ ها استفاده از آن می تواند مفید باشد. Echidna نیز یک ابزار پیچیده و مفید می باشد. بهتر است کاربران همیشه از یک روش Test-first (تست‌‌ محور) استفاده کنند تا علاوه بر داشتن پوشش تست خوب، تست ‌ها به مشخصات پروژه نزدیک شوند. به‌ طور خلاصه می توان گفت به این موارد باید توجه شود:


در تمام موارد باید یونیت تست کامل و عمیق انجام شود.

تست و آزمایش دستی

استفاده از ابزارهای خودکار از جمله Slither، Manticore، Mythril، Echidna و Solidity-coverage

توصیه: تایید قرارداد در اتر اسکن


پس از این که در سایت اتر اسکن قرارداد تایید شود و از این پلتفرم تیک سبز دریافت شود، افزایش مسئولیت ‌پذیری و حس اعتماد را به دنبال خواهد داشت. به این ترتیب به فردی که قرارداد شما را برای اولین بار مشاهده می کند و به ارزیابی ریسک‌ های سرمایه گذاری در آن می پردازد، کمک زیادی می کند. در اتر اسکن علاوه بر قراردادهای NFT، می توان همه قراردادهای دیگر را نیز تایید کرد. به طور کلی می توان گفت افراد با شناخت اشتباهات قراردادهای NFT، می توانند از بسیاری از مشکلات احتمالی جلوگیری کنند.

هارد فورک واسیل کاردانو (Vasil)

 درباره هارد فورک واسیل کاردانو

 
به زبان ساده، هارد فورک Vasil باعث افزایش توان عملیاتی در بلاک چین کاردانو می شود و توسعه قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز (dApps) را بهبود می بخشد. بلاک چین کاردانو زنجیره ای از بلاک ها است که دائماً به روز می شود و هر یک از این بلاک چین ها دارای رکوردی از سوابق تراکنش هستند. 
 
هارد فورک واسیل (Vasil) اندازه هر یک از این بلوک ها را افزایش می دهد. این بدان معناست که در هر بلوک اضافه شده به بلاک چین، فضای بیشتری برای ذخیره داده ها وجود خواهد داشت، اگر کاردانو بخواهد با رقبای قرارداد هوشمند مانند اتریوم و یا سولانا رقابت کند، این کار برای مقیاس پذیری مهم است. به همین دلیل شبکه کاردانو در مسیر ارتقا نقشه راه خود، یکی از مورد انتظارترین هارد فورک ها برای افزایش مقیاس پذیری و قابلیت استفاده کلی کاردانو را طراحی کرده است. 
 
همانطور که گفته شد این هارد فورک Vasil نام دارد، نام ریاضیدان بلغاری Vasil Dabov و یکی از اعضای برجسته جامعه کاردانو. این ارتقا به‌روزرسانی‌های متعددی را در ظرفیت شبکه و زبان برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند کاردانو (Plutus) به همراه خواهد داشت که توسعه برنامه غیرمتمرکز کاردانو (dApp) را امکان‌پذیر می‌سازد.
 
این هارد فورک بخشی از سومین دوره توسعه نقشه راه آن است و همراه با یک هارد فورک دیگر، باشو (Basho)، چهارمین دوره توسعه را رقم خواهد زد. هدف آن بهبود مقیاس پذیری و قابلیت استفاده کلی شبکه است.
 
Vasil قصد دارد با به‌روزرسانی‌های عمده در توان عملیاتی شبکه، بهبود زبان قرارداد هوشمند Plutus برای توسعه‌دهندگان dApp، کاهش تأخیر انتقال بلوک و معرفی «پایپ لاینینگ انتشار» به بلاک‌چین کاردانو، با تمام این حوزه‌های مختلف مقابله کند.
 
اساساً تمرکز هارد فورک واسیل بهبود شبکه Cardano برای همه کاربرانش و همچنین ارتقای تجربه توسعه برای توسعه دهندگان Cardano است که از Plutus استفاده می کنند تا برنامه های غیرمتمرکز خود را ایجاد کنند.
 
اجرای پیشنهادهای بهبود کاردانو (CIP)
 
هدف این ارتقا، معرفی پنج مکانیسم حیاتی است که برای بهبود عملکرد بلاک چین طراحی شده‌اند. پیشنهادهای بهبود کاردانو (CIP) به شرح زیر است:
 
CIP-31 (ورودی های مرجع)
با CIP-31، کاردانو قصد دارد نوع جدیدی از ورودی را معرفی کند: همانطور که از نامش پیداست، یک ورودی مرجع که امکان مشاهده خروجی را بدون صرف هزینه واقعی فراهم می کند. هدف از این کار تسهیل دسترسی بیشتر به اطلاعاتی است که در شبکه ذخیره می‌شود، بدون اینکه نگران مشکلات مربوط به هزینه کردن و ایجاد مجدد UTXO باشید.
 
از نظر موارد استفاده، می‌توان مثالی با بازرسی وضعیت یک برنامه زنجیره‌ای بدون نیاز به مصرف خروجی آن (به عنوان مثال، بررسی وضعیت فعلی یک ماشین حالت پایدار کوین) ارائه داد.
 
CIP-32 (داده های درون خطی)
هدف این پیشنهاد این است که داده‌ها را به جای اتصال به هش‌ های داده، به خروجی‌ ها متصل کند. هدف این است که ارتباطات سریعتر و ساده تر مقادیر داده بین کاربران را فراهم کند.
 
از نظر موارد استفاده، توسعه دهندگان Cardano انتظار دارند که بسیاری از توسعه دهندگان DApp از این ویژگی استفاده کنند زیرا وضعیت کلی سیستم های آنها را به طور قابل توجهی ساده می کند.
 
ایده اصلی پشت CIP-32 این است که وضعیتی را که در آن داده ها به صورت مفهومی ساده به خروجی ها متصل می شوند، بازیابی کند.
 
CIP-33 (اسکریپت های مرجع)
 
پیشنهاد بهبود کاردانو 33 با هدف اجازه دادن به اسکریپت‌های مرجع به خروجی‌ها متصل می‌شود، در حالی که اسکریپت‌ها را قادر می‌سازد برای برآورده کردن الزامات اسکریپت در طول فرآیند اعتبارسنجی، به جای نیاز به معامله هزینه برای انجام این کار، استفاده شود.
 
CIP-40 (خروجی های وثیقه)
این یکی حاوی نوع جدیدی از خروجی تراکنش ها است که به آن خروجی های وثیقه می گویند. هدف آن بهبود مقیاس پذیری کلی شبکه است.
 
Diffusion Pipelining
این مورد همچنین به عنوان راه حل مقیاس پذیری لایه اجماع Cardano شناخته می شود. اساساً، هدف پیشنهاد بهبود این است که برخی از مراحلی را که یک بلوک باید طی کند در حالی که در سراسر زنجیره حرکت می‌کند، در تلاش برای قادر ساختن آنها به صورت همزمان قرار می‌دهد.
 
این مورد یک ارتقاء به سمت زمان انتشار بلوک و برای بهبود مقیاس پذیری شبکه مهم است، زیرا بلاک چین کاردانو شاهد استقرار بیشتر dApp است. هسته پایپ لاینینگ انتشار این است که بلوک ها بدون اعتبارسنجی کامل منتقل شوند و در عین حال تغییراتی در لایه اجماع برای بهبود انتشار بلوک در گره ها ایجاد شود.
 
اطلاعات اصلی که برای انتشار باید حفظ شود، هدر بلوک است، اساساً تمام ابرداده های مرتبط با بلوک و هش که به بلوک قبلی ارجاع می دهد. بدنه بلوک بر روی ابرداده موجود در بلوک بعدی حفظ می شود، به طوری که شبکه را در برابر حمله ها از جمله حملات DDoS حتی بدون تأیید بلوک کامل مقاوم می کند.
 
به روزرسانی همچنین منجر به افزایش اندازه بلوک می شود. این امر فضای بسیار بیشتری را به داده ها می دهد تا در هر بلوک اضافه شده به دفتر کل ذخیره شوند. نتیجه نهایی این است که این ترکیب بهبودها و بهینه سازی ها منجر به ایجاد یک شبکه بسیار سریعتر و مقیاس پذیر می شود.
 
آیا هارد فورک واسیل نقطه عطفی برای کاردانو خواهد بود؟
 
بدیهی است که با توجه به پیچیدگی های پشت بخش فنی هارد فورک و همچنین اهمیت آن در نقشه راه شبکه، پاسخ دادن به این سوال بسیار سخت است.
 
آنچه ما می دانیم این است که هارد فورک واسیل (Vasil) بخشی از سومین دوره توسعه است اما همچنین یکی از دو هارد فورک است که گذار به دوره چهارم توسعه یعنی Basho را نشان می دهد.
 
به‌روزرسانی‌های زیادی وجود دارد که این شبکه تا به حال از سر گذرانده است اما مهم‌تر از همه، یکی از مواردی که کل جامعه منتظر آن بودند آلونزو بود. این پروتکل قابلیت قراردادهای هوشمند را فعال کرد و آن را به یک بلاک چین تبدیل کرد که توسعه دهندگان می توانند از آن برای ساخت برنامه های غیرمتمرکز استفاده کنند.
 
اگر قرار بود یک ارتقاء نقطه عطفی باشد، پس مطمئناً آلونزو باید آن را انجام می داد. از سوی دیگر، Vasil قصد دارد عملکردها و ویژگی هایی را معرفی کند که در جهت بهبود پارامترهای اصلی شبکه و مقیاس پذیرتر و قابل استفاده تر کردن آن هستند. با این حال، از نظر تبدیل شدن به یک نقطه عطف، احتمالاً الان و در ابتدای راه نمی توان آن را مقایسه کرد.
 
پیامدهای بالقوه قیمت هارد فورک واسیل
ارتقاهای عمده ای مانند هارد فورک واسیل با نوسانات قابل توجه در قیمت ارز دیجیتال بومی مرتبط است، به احتمال زیاد این بار نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.
 
با این حال، همچنین شایان ذکر است که این ارتقاء قبلاً چند بار به تعویق افتاده است. این پیشنهاد در 28 ژوئن 2022 ارائه شد اما در 29 جولای، کوین هاموند، مدیر فنی IOG، گفت:
 
از جایی که هستیم، ممکن است چند هفته دیگر به هارد فورک واقعی Vasil برویم. این فوق العاده مهم است. همه کاربران باید آماده پیشرفت از طریق هارد فورک باشند تا از روند روان اطمینان حاصل کنند.
 
بر طبق گفته تیم توسعه دهنده و آنچه که شرکت (Input Output) و بنیاد کاردانو اعلام کرده اند تاریخ هاردفورک واسیل کاردانو در 22 سپتامبر انجام خواهد گرفت. اما مشکل اینجاست که جدول زمانی برای ارتقای شبکه دقیق نبوده و در این مرحله تاخیرها تعجب آور نیست. با توجه به تمام مواردی که در بالا گفته شد و با توجه به تأخیرهای فراوان تاکنون، بعید به نظر می رسد که ارتقاء تغییرات معنی داری در قیمت ایجاد کند و ADA به جای یک روند ساز، یک پیرو روند باقی بماند.

انواع ضرر در بورس و بازارهای مالی

 هیچ راهی برای دور زدن ضرر در بازارهای مالی وجود ندارد و اگر در بازار سهام سرمایه گذاری کنید، به احتمال زیاد در یک مقطع زمانی ضرر خواهید کرد. نکته هائز اهمیت این است که سودهای شما از ضررهایتان بیشتر باشد. گاهی اوقات ضرر فوری و واضح است؛ مانند زمانیکه سهامی را با قیمت بالاتر خریداری کرده اید و قیمت آن به شدت کاهش یافته است. در موارد دیگر، ضررهای شما چندان آشکار نیستند؛ چراکه ظریف تر هستند و نکات خاص مربوط به خود را دارند و در مدت زمان طولانی تری متوجه آن ها خواهید شد. ضرر در بورس به اشکال مختلف است و هر یک از این نوع زیان ها می تواند دردناک باشد؛ اما شما می توانید با طرز فکر درست و تمایل به درس گرفتن از شرایط، این آسیب را کاهش دهید. بنابراین اگر شما نیز در خصوص مفهوم ضرر در بورس کنجکاو هستید، توصیه می کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 
انواع ضرر در بورس
 
همانطور که اشاره شد، ضرر در بورس انواع مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
زیان سرمایه
از دست دادن فرصت ها
زیان سودهای از دست رفته
زیان های روی کاغذ
و...
زیان سرمایه
این شکل از ضرر در بورس، ساده ترین و شاید به اعتقاد برخی، دردناک ترین است. در واقع شما سهامی را می خرید و سپس کاهش قیمت و پایین رفتن آن را تماشا می کنید. در نهایت شما تصمیم می گیرید که به این زیان پایان دهید و در مقطعی آن را بفروشید. این نوع از ضرر به عنوان ضرر و زیان سرمایه شناخته می شود؛ زیرا قیمتی که شما یک دارایی را فروختید، کمتر از هزینه خرید آن بوده است.
 
اگر دارایی را برای یک سال یا کمتر در اختیار داشته باشید، ضرر یا سود سرمایه کوتاه مدت است و اگر بیش از یک سال مالک دارایی باشید، زیان مذکور طولانی مدت در نظر گرفته می شود.
 
از دست دادن فرصت ها
نوع دیگر ضرر در بورس، می تواند تا حدودی دردناک تر و تعیین کمیت آن سخت تر باشد؛ اما همچنان بسیار واقعی است. ممکن است شما 10000 دلار از یک سهام خریداری کرده باشید، اما یک سال بعد قیمت سهم بسیار نزدیک به چیزی است که برای آن پرداخت کرده بودید.
 
ممکن است با خود بگویید: "خب، حداقل چیزی را از دست ندادم." اما این درست نیست. شما 10000 دلار از پول خود را برای یک سال در جایی قرار داده اید و در ازای آن چیزی دریافت نکردید. اگر پول خود را در جای دیگری مانند حساب بانکی ذخیره می کردید، در همان سال حداقل مقدار مشخصی سود بدست می آوردید. این به عنوان از دست دادن فرصت یا هزینه فرصت شناخته می شود.
 
زمانیکه قیمت سهام شما رشد نمی کند یا حتی به بازدهی کمتر از دیگر سهام یا سود بانکی دست می یابد، در واقع از دست دادن فرصت را تجربه کرده اید. شما با سرمایه گذاری متفاوت، فرصت کسب درآمد بیشتر را از دست داده اید. بنابراین این معامله ای بوده است که باعث می شود فرصت دیگر را از دست بدهید.
 
زیان سودهای از دست رفته
 
این نوع از ضرر در بورس، زمانی به وجود می آید که مشاهده می کنید سهم شما رشد قابل توجهی دارد، اما خیلی سریع به عقب بر می گردد؛ چیزی که می تواند به راحتی در سهام‌ شرکت های کوچک اتفاق بیافتد. لازم به ذکر است که افراد زیادی در تعیین بالا یا پایین یک بازار موفق نیستند.
 
بسیاری از سرمایه گذاران انتظار می کشند و امیدوارند که اوضاع سهامشان بهبود یابد و دوباره به اوج خود برسد؛ اما ممکن است هرگز این اتفاق نیفتد. بهترین راه حل برای این نوع ضرر، داشتن یک استراتژی خروج و رضایت از یک سود معقول است.
 
زیان های روی کاغذ
در برخی از موارد که سهم شما با افت قیمت از نقطه خرید مواجه می شود، می توانید به خودتان بگویید: «اگر نفروشم، چیزی از دست نداده ام» و یا «زیان من فقط یک زیان کاغذی است». در حالیکه حق با شما بوده و این ضرر فقط روی کاغذ می باشد و نه در جیب شما. واقعیت این است که اگر سرمایه گذاری شما در آن سهام ضربه بزرگی خورده باشد، باید تصمیم بگیرید که در مورد آن چه کاری انجام دهید.
 
اگر فکر می کنید که چشم انداز شرکت در یک افق زمانی بلندمدت هنوز خوب است و شما یک سرمایه گذار ارزشی هستید، ممکن است این افت قیمت، زمان خوبی برای افزودن به دارایی هایتان باشد. از طرف دیگر، اگر سهام به عملکرد ضعیف خود ادامه دهد، زیان کاغذی شما به یک زیان از دست دادن فرصت نیز تبدیل خواهد شد.
 
چگونه با ضررهای خود کنار بیاییم؟
هیچکس نمی خواهد هیچ نوع ضرری متحمل شود؛ اما بهترین اقدام، اغلب تعیین یک حد ضرر منطقی و در صورت فعال شدن آن، رفتن به معامله بعدی است. همچنین ضررهای خود را به یک تجربه یادگیری تبدیل کنید که می تواند به شما در ادامه راه کمک کند. از جمله نکات مهم در زمان روبرو شدن با ضرر در بورس می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
اگر متحمل هر یک از انواع ضرر در بورس شده اید، انتخاب های خود را تجزیه و تحلیل کنید. تصمیماتی که گرفته اید را پس از گذشت مدتی با نگاهی جدید مرور کنید. در گذشته چه کاری را متفاوت انجام می دادید و چرا؟ اگر متفاوت عمل می کردید، کمتر یا شاید اصلاً چیزی از دست نمی دادید؟ پاسخ دادن به این سؤالات ممکن است به شما کمک کند که از تکرار دوباره یک اشتباه جلوگیری کنید.
آنچه را که از دست داده اید، دوباره می توانید جبران کنید. اگر ضرر به اندازه کافی کم باشد، ممکن است بتوانید آن را با کمی نظم و انضباط جبران کنید. آن پول را دوباره به دست آورید و دوباره تلاش کنید و چیزهایی را که یاد گرفته اید، برای دفعه بعد که بازار متزلزل می شود، در ذهن داشته باشید.
اجازه ندهید ضررها شما را توصیف کنند. ضرر را همیشه به عنوان یک احتمال در نظر بگیرید. به خود یادآوری کنید که بسیاری از افراد موفق دیگر هم مانند شما متحمل ضرر شده اند و شاید حتی بیشتر از شما. در واقع ضرر، شما را توصیف نمی کند، اما اگر به درستی با آن برخورد کنید، می تواند شما را سرمایه گذار بهتری تبدیل کند.
سوالات مربوط به ضرر در بورس
 
تا اینجای کار با انواع ضرر در بورس آشنا شدیم؛ اما ممکن است سوالاتی در این خصوص برای شما به وجود آمده باشد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.
 
چگونه از پس انداز بازنشستگی خود در برابر ضررهای بازار سهام محافظت کنیم؟
هیچ راه حل کاملی برای جلوگیری از ضرر در بورس وجود ندارد؛ اگرچه حساب های بازنشستگی عموماً می توانند از مسیر رشد بلندمدت بازار سود ببرند. بهترین راه برای محافظت از حساب های بازنشستگی خود در برابر زیان های احتمالی، سرمایه گذاری در مجموعه متنوعی از سهام، اوراق قرضه و صندوق های سرمایه گذاری است. همچنین می توانید با پس انداز مقداری از سرمایه خود در حساب های بازار پول و گواهی های سپرده، مطمئن شوید که مقداری پول در رکودهای بزرگ بازار بورس در اختیار دارید.
 
از چه استراتژی هایی می توان برای جلوگیری از ضرر در بازار سهام استفاده کرد؟
راه های مختلفی برای موفقیت در بازار سهام وجود دارد و این چیزی نیست که بتوانید در یک شب یاد بگیرید. با توجه کردن به چگونگی تاثیر رویدادهای جهانی و چرخه های بازار بر قیمت سهام شروع کنید و سعی کنید که احساسات خود را با معاملات کوچک حذف کنید و انتظار نداشته باشید که به سرعت ثروتمند شوید. همیشه همکاری با یک کارگزار یا مشاور مالی با تجربه کمک زیادی می کند. هیچگاه سهامی را بدون تحلیل و تنها برمبنای حرف دیگران خریداری نکنید و با آموزش انواع تحلیل ها مانند تحلیل های تکنیکال و بنیادی، خود در مورد سرمایه گذاریتان تصمیم بگیرید.
 
جمع بندی
در این مقاله با انواع ضررها که ممکن است برای یک سرمایه گذار اتفاق بیافتد، آشنا شدیم. ضرر در بورس، مانند سایر بازارهای مالی، امری طبیعی و جدایی ناپذیر می باشد و چیزی که اهمیت دارد، نحوه برخورد با این ضرر و زیان ها می باشد که در این مطلب توصیه هایی در این مورد انجام شد. اگر کار خود را به عنوان یک سرمایه گذار با ضرر شروع کردید، ناامید نشوید و روی افزایش دانش خود برای تکرار نکردن اشتباهات گذشته متمرکز شوید و همواره به خاطر داشته باشید که بهترین تحلیلگران و سرمایه گذاران نیز متحمل ضرر و زیان می شوند.

پرایس اکشن ICT

 بازار مالی به یکی از بزرگ ترین راه ها برای رسیدن به استقلال مالی تبدیل شده است، اما در این راه روش های مختلفی برای درک حرکت قیمت وجود دارد که یکی از این روش ها پرایس اکشن ICT است، به طور کلی تحلیل تکنیکال روش های زیادی را به خود دیده است، از تحلیل تکنیکال به روش کلاسیک گرفته تا پیشرفته ترین آ ن ها همگی می خواهد مسیر قیمت در آینده را پیش بینی کنند؛ در ادامه این مقاله به بررسی پرایس اکشن ICT خواهیم پرداخت.

 
پرایس اکشن به چه معناست؟
 
به طور کلی پرایس اکشن به معنای فعالیت قیمت است، این روش تحلیلی با نمودار سر و کار دارد و به اخبار و فاندامنتال اهمیت خاصی نمی دهد، پرایس اکشن به دلیل استفاده و تحلیل بدون هیچ ابزاری محبوبیت بالایی دارد، این بدان معناست که تنها با دیدن قیمت ما می توانید تحلیل های خود و پیش بینی خودتان از آینده قیمت را داشته باشید.
 
بنیان گذار سبک ICT
بنیان‌گذار و مدرس سبک معاملاتی پرایس اکشن ICT، مایکل هادلستون (Michael Huddleston) است. مایکل هادلستون بیش از 30 سال سابقه معاملاتی دارد و تاکنون توانسته بیش از 55 هزار دانشجو را آموزش دهد. مایکل هادلستون خود شاگرد لری ویلیامز بوده و سبک پرایس اکشن ICT را زمانی کشف می ‌کند که مشغول همکاری با بانک های بزرگ و ترید برای آن ها بوده است. او از این طریق متوجه نوع عملکرد الگوریتمی معاملات بانک‌ ها می ‌شود و به واسطه مهندسی معکوس، به روش معاملاتی آن‌ ها پی می ‌برد. پس از این اکتشاف هوشمندانه، مایکل هادلستون سبک پرایس اکشن ICT را اختراع می‌ کند.
 
مزایا و معایب پرایس اکشن ICT
انتخاب هر سبک استراتژی برای ترید کردن در بازارهای مالی، دارای مزایا و معایبی می باشد. در این بخش مزایا و معایبی را که استراتژی معاملاتی ict دربر دارد را برای شما معرفی خواهیم کرد.
 
مزایای پرایس اکشن ICT
کاوش در نوسان‌های قیمتی و تغییراتی که براساس نقدینگی به وجود می‌آید.
کاوش دقیق روش رفتار سشن‌ های معاملاتی سایکل‌ ها و کاوش مو به‌ مو سشن‌ ها.
طرح ریزی مرحله به مرحله از بازار دارایی مورد نظر، با استفاده از ابزارهای پرایس اکشن.
توجه کاملا حرفه‌ ای به تمام نقدینگی‌ ها ورودی و خروجی.
کاوش در رابطه با رفتارهای بازار و تاثیرات لیکوییدیتی.
نیازی به ابزار پیچیده تکنیکالی ندارد.
اجرای آن بسیار ساده و کاربرد بسیار بالا.
معایب پرایس اکشن ICT
در بررسی روابط مولتی تایم ساختارها دچار نقص می‌باشد.
قادر به بررسی جزئی ساختارها و قیمت نمی‌ باشد.
نمی‌ تواند درک صحیحی از شرایط و سایکل‌ های کلی در مارکت داشته باشد.
در هر صورت ممکن است بازارگردان‌ ها به گونه‌ای عمل کنند که بتوانند ما را فریب دهند.
نمی‌ تواند اوردر بلاک‌ها (دسته سفارشات) را به روش صحیحی تقسیم‌ بندی کند.
نمی‌ تواند روابط مولتی تایم و سطوح نواحی را بررسی کند.
ورود به دنیای پرایس اکشن سبک ICT
 
برای آشنایی با این روش بهتر است ابتدا با برخی از مفاهیم آشنا شویم:
 
ساختار مارکت
به نحوه شکل گیری و حرکت مارکت به صورت روندی ساختار مارکت می گویند، دیدگاه های مختلفی از این ساختار وجود دارد که آن ها را می خواهیم بررسی کنیم، دقت داشته باشید که در شرایط مختلف این ساختارها به وجود می آیند و همگی قابل استفاده نیستند، این ساختارها به صورت فراکتالی یا تو در تو نیز حرکت می کنند که برای تحلیل و ترید مولتی تایم فریم قابل استفاده است.
 
استفاده از ابزار فیبوناچی ریتریسمنت
بیشتر اصلاح های داخل روند بیش از 50 درصد حرکت ایمپالس اتفاق می افتد، همچنین می توانید برای ورود بهتر اصلاح هایی که در زیر فیبوناچی 68 درصد می افتد را معامله کنید، به ناحیه 68 تا 79 درصد، ناحیه Optimal Trade Entry یا به اختصار OTE می گویند.
 
Accumulation یا تجمیع
به در جا زدن قیمت برای جمع آوری سفارشات گفته می شود، بعد از این درجا زدن قیمت حرکت صعودی پیدا کرده و حتما باید قبل از این درجا زدن حرکت قیمت نزولی بوده باشد.
 
Re-Accumulation یا باز – تجمیع
به درجا زدن قیمت برای جمع آوری سفارشات گفته می شود، بعد از این درجا زدن و یا صبر کردن، قیمت حرکت صعودی پیدا می کند، حتما باید قبل از درجا زدن نیز حرکت قبلی قیمت نزولی بوده باشد.
 
Distribution یا تو زیع
به درجا زدن قیمت برای جمع آوری سفارشات گفته می شود، اما بعد از این درجا زدن و صبر کردن قیمت، نزول داشته و این در حالیست که حرکت قبلی قیمت صعودی بوده است.
 
Re-Distribution یا باز - تو زیع
به درجا زدن قیمت برای جمع آوری سفارشات گفته می شود، بعد از این درجا زدن قیمت حرکت نزولی پیدا می کند، حتما باید قبل از درجا زدن حرکت نزولی باشد.
 
بازار همیشه در حال انجام این حرکات است و مدام به هم دیگر تبدیل می شوند، این ساختارها شباهت بسیار زیادی به پرایس اکشن RTM دارند به طور کلی بازار در این 4 حالت است:
 
اکسپنشن یا حرکت Expansion
ریتریسمنت یا اصلاح Retracement
ریورسال یا بازگشت Reversal
کانسالیدیشن یا درجا زدن Consolidation
نکته حائز اهمیت این است که همواره شما به عنوان یک معامله گر با رعایت اصول مدیریت سرمایه و همچنین روانشناسی بازار به دنبال حرکت های Expansion باشید چرا که بعد از آن ها کانسالیدیشن را داریم و بعد از کانسالیدیشن یا درجا زدن حرکت قیمت را خواهیم داشت.
 
تعادل قیمتی یا Eq
 
به بازگشت قیمت بعد از حرکت ایمپالس یا اکسپنشن به 50 درصد آن حرکت را تعادلی می گوییم، این مقدار را می توان با ابزار فیبوناچی بدست آورد، این قیمت معمولا فرصت بازار برای ورود به آن است که قیمت منصفانه ای را برای ما قرار می دهد، معمولا قیمت مدت زیادی در این ناحیه نمی ماند، وقتی قیمت به این ناحیه رسید می توانیم بازار را در تایم فریم های پایین تر بررسی کنیم.
 
ارزان یا Discount
به بازگشت قیمت بعد از حرکت صعودی به زیر 50 درصد آن تخفیف می گوییم، یا به عبارت دیگر در یک رنج مشخص هر قیمتی زیر 50 درصد یا ناحیه تعادلی باشد را ارزان می گوییم، این عبارت نسبی است و در هر تایم فریم متفاوت است.
 
گران یا Premium
به بازگشت قیمت بعد از حرکت نزولی به بالای 50 درصد، گران می گوییم، یا به عبارتی در یک رنج مشخص هر قیمتی بالای 50 درصد یا ناحیه تعادی باشد را گران می گوییم، این نیز یک عبارت نسبی بوده و در هر تایم فریم متفاوت است.
 
خلا نقدینگی یا LV
نواحی ای که قیمت از آن جا در یک جهت خاص حرکت با مومنتوم بدون اصطلاح داشته، انتظار می رود در برگشت قیمت برای جمع آوری لیکوئیدیتی دوباره توسط قیمت دیده شود، این حرکت معمولا کندل های با شدو ها کم و بدنه بزرگ را دارد.
 
استخر نقدینگی
نواحی بالایی سقف ها یا پایینی کف ها که معمولا تریدرها استاپ های ورودی معاملات خودشان را در آنجا قرار می دهند را استخرهای نقدینگی می گویند، بانک ها با کشاندن قیمت به آنجا حجم سفارشات خود را پر می کنند یا سفارشات قبلی خود را می بندند.
 
اوردر بلاک
 
اوردر بلاک، رفتاری در بازار است که نشان از پر شدن سفارشات و روند حرکتی موسسات مالی و بانک‌ های بزرگ که بازیگران عمده بازار هستند را در خود جای‌ داده‌ است. حرکت این موسسات در بازار، عمدتا با نمایش الگوهای خاصی اتفاق می‌ افتد و منجر به روندها و حرکات بزرگ می‌ شود، بنابراین معامله‌ گران باید بدانند، این نهادها در بازار چطور به معامله می‌ پردازند. هنگامی که اوردر بلاک ایجاد می‌ شود و قیمت در یک محدوده باریک نوسان می‌ کند، سرمایه‌ گذاران در حال پر کردن سفارشات خود در این مناطق هستند و معاملات این بازیگران بازار، به صورت اوردر بلاک به نمایش در‌می‌ آید. پس از اتمام سفارشات و انجام این خرید و فروش‌ ها، بازار مانند فنر رها شده و حرکت سریعی به سمت بالا یا پایین انجام می‌ دهد. زمانی که قیمت سقف قبلی خود را پر قدرت رد می کند، یک کندل قبل از حرکت با مومنتوم بالا وجود دارد که رنگی خلاف روند پر قدرت دارد، در صورت نبود این کندل ضعیف ترین کندل همرنگ ضعیف را به عنوان اوردر بلاک می توان در نظر گرفت.
 
نحوه ترید:
 
وقتی قیمت به ناحیه تحلیل ما برسد، به یک تایم فریم پایین تر رفته و منتظر تشکیل اوردر بلاک جدید در جهت اوردر بلاک تایم بالاتر می مانیم و بعد از پوشش اوردربلاک تایم پایین با کندل رنگ مخالف، در مرکز بدنه، اوپن یا شدو نزدیک اوپن اوردر بلاک تایم پایین اوردر لیمیت ست می کنیم و استاپ را در زیر اوردر بلاک قرار می دهیم, زمانی که قیمت از وسط اوردر بلاک رد شد، احتمال شکست آن سطح زیاد می شود.
 
BMS چگونه بوجود می آید؟
 
در روند صعودی، قیمت سقف و کف های بالاتر از هم می زند و به نظر خریداران احترام می گذارد که به آن ناحیه تقاضا نیز می گوییم. طبیعتا ادامه روند صعودی به شرط شکسته شدن سطوح و کشف قله های جدید ادامه پیدا می کند. در روندهای نزولی قاعدتا کف ها و سقف های پایین تر از هم ایجاد می شود که در این مرحله قیمت به نظر فروشندگان احترام می گذارد که به آن محدوده عرضه می گوییم. ادامه روند نزولی منوط بر شکسته شدن کف قبلی است.
 
اما در بازارهای رنج (نوسانی) قیمت در حال نوسان است. برای پیدا کردن و یا تشخیص روند در مواقعی که بازار رنج است باید به کف ها و سقف ها دقت کنیم. با شکستن کف و یا سقف تریدینگ رنج، روند بازار مشخص می شود. این شکستن کف و سقف در جهت روند را شکست ساختاری بازار یا اصطلاحا بی. ام. اس می نامیم که با نماد BMS نشان می دهیم.
 
در اینجا سقف و کف های بالاتر را مشاهده می کنیم. اگر کف یا سقف شکسته شود روند ما در تایم تحلیلی که انتخاب کرده ایم، به ترتیب نزولی و یا صعودی خواهد بود و تا نقض مسئله و کشف شواهد جدید ادامه خواهد داشت. با توجه به تصویر بالا اگر سقف بالاتری زده شود، روند ادامه پیدا خواهد کرد (کف بالاتر نیز تشکیل شود) اما اگر آخرین کف شکسته شد، نشان دهنده پایان روند می باشد.
 
اگر بخواهیم تحلیلی تر به چارت نگاه کنیم قبلا گفته بودیم که روند صعودی به خریداران احترام می گذارد و در جهت تقاضا حرکت می کند. وقتی کف بالاتر شکسته می شود، یعنی خریداران متوقف شده اند و قدرتشان کاهش پیدا کرده است و روند در تایم موردنظر که قبلا انتخاب کرده اید، متوقف شده است.
 
بزرگان بازار چه می کنند؟
 
مارکت میکر همیشه از سطوحی که در آن ها ورود داشته محافظت می کند تا وارد ضرر زیادی نشود، همواره نیز سطوح تایم های بالاتر از محافظت بیشتری برخوردارند و می توانند سطوح تایم های پایین تر را تحت تاثیر قرار دهند، به طور مثال مارکت میکر برای بالا نگه داشتن قیمت و پر کردن حجم فروش خود، مقداری پوزیشن خرید باز می کند، این اتفاق ممکن است به شکل اوردر بلاک دیده شود، بعدا که قیمت به آن ناحیه می رسد، اوردرهای خرید خود را می بندد و دوباره شروع به ریزش می کند؛ این اتفاق همواره در حال رخ دادن است.
 
همچنین می تواند بهترین دروه پرایس اکشن ایران را مشاهده کنید، با این دوره می توانید به راحتی ترید کنید.
 
واگرایی در پرایس اکشن ICT
 
واگرایی زمانی است که قیمت یک دارایی در جهت مخالف یک شاخص فنی مانند یک نوسان‌ ساز حرکت کرده یا برخلاف سایر داده ها حرکت می کند. واگرایی هشدار می دهد که روند فعلی قیمت ممکن است ضعیف شود و در برخی موارد ممکن است منجر به تغییر جهت قیمت شود؛ وجود حباب یا واگرایی را می توان با استفاده از RSI و MACD پیدا کرد؛ اما یکی از روش های تشخیص استاپ هانت کردن مارکت میکرها بررسی چارت روی ابزارهایی است که با همدیگر همبستگی دارند.
 
خط روند و حیله آن توسط مارکت میکر
می دانیم که قیمت همواره در حال حرکت به سوی نقدینگی است، در دیدگاه کلاسیک خط روند عاملی مهم محسوب می شود، اما این خطوط همچنان می توانند نادیده گرفته شوند، چرا که معامله گری که بر اساس خط روند ترید می کند، حد ضرر خودش را در زیر آن قرار می دهد، مارکت میکر نیز قیمت را ابتدا به زیر خط روند برده تا نقدینگی را جمع کند، سپس به حرکت اصلیش ادامه می دهد.
 
ساختار نقدینگی و رسیدن قیمت به آن ها
بازار در حالت کلی یا داخل یک رنج مشخصی است یا گذشته ای ندارد که تحلیل را با مشکل مواجه می کند، در درون رنج هم خود شامل یک موج ایمپالس می شود که سقف و کف آن محسوب می شود، این تعریف ممکن است در هر تایم فریم رنج خاص و ظاهری متفاوت داشته باشد، اگر گذشته نزدیکی در چارت نداشته باشیم، با تغییر زوم یا تایم فریم چارت گذشته مناسبی برای بررسی چارت مهیا می کنیم.
 
بهترین اوردر بلاک
 
انتخاب اوردر بلاک سری نکاتی دارد که در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد:
اوردربلاکی که نزدیک یک حمایت و مقاومت باشد، برای ما مهم است، وقتی با کندل های بعدی اوردر بلاک رد می شود، آن تائید می شود، ترجیحا این عبور باید با مومنتوم خوبی صورت بگیرد؛ وقتی قیمت نیز بر می گردد به اوردر بلاک، می توانیم ریسک ورود را بپذیریم همچنین استاپ یا حد ضرر ما نیز بهتر است بالای اوردر بلاک باشد، برای تارگت نیز باید دنبال محدوده های حمایت و مقاومت بعدی باشیم، در بالای آن ها نقدینگی وجود دارد، لذا قیمت می تواند تا آنجا پیش برود.
 
حقه بازارگردان استفاده از الگوها
مارکت میکر می داند الگوهای کلاسیکی وجود دارد که معامله گران با دیدن آن ها وارد معامله می شوند، به همین دلیل شکست دادن این الگوها برای او کاری راحت است، برای مثال سقف و کف دو قلو یکی از این مثال است، شما باید بدانید بدون تائیدیه اصلا نباید این الگوها را ترید کنید، یکی از موارد شایع از الگوها نیز الگو سروشانه است که قیمت ابتدا شما را در سود خواهد برد ولی این سود تا پایان همراه شما نبوده و در صورتی که شما ریسک فری نکرده باشید با ضرر از معامله خارج می شوید.
 
معاملات روزانه
 
در این سبک از ترید به دنبال معامله کردن داخل یک کندل روزانه هستیم، این سبک از تحلیل به دقت خیلی بیشتری نیاز دارد چرا که شما می خواهید روند یک روز را پیش بینی کنید، هدف اصلی گرفتن سود از معاملات روزانه، گرفتن 50 تا 60 درصد از روند فعلی است، ایده آل ترین حالت در ترید روزانه انجام معامله در جهت تایم فریم بالاتر یعنی تایم فریم هفتگی است چرا که زمانی شما احتمال برد بیشتری دارد که هم جهت با بازار معامله می کنید، برای معامله کردن در این تایم فریم حتما نباید با یک پوزیشن همراه کنید، می توانید چندین پوزیشن در جهت تحلیل خود داشته باشید، در صورتی که در بازارهای مالی بین المللی همچون بازار ارزهای دیجیتال (cryptocurrency) تحلیل و ترید می کنید، این نکته را بخاطر داشته باشید زمان باز شدن بانک های بین المللی می تواند حجم پول در آن بازار را بالا برده به همین جهت این زمان ها بازار می تواند شتاب خوبی داشته باشد.
 
نکات خیلی مهم و جمع بندی پرایس اکشن ICT
بعد از BMS همیشه یک تثبیت قیمتی (Consolidation) رخ می دهد
 در راستای مسیر BMS ترید کنید.
بعد از BMS منتظر یک ریتریسمنت یا بازگشت از سطح 50 درصد یا سایر سطوح فیبوناچی باشید
بر روی اوردر بلاک های مطمئن ریسک کنید.
نباید همه مارکت را معامله کنید
به روانشناسی روان خود مسلط شوید
برای ورود خود تایم فرم کم کنید تا استاپ شما کوچک شود
همجهت با بازار معامله باز کنید، بازار دوست شماست
حواستان به نقدینگی ها باشد، مارکت میکر آن جا را هدف قرار می گیرد.
به مدیریت سرمایه خود پایبند باشید.
نتیجه گیری:
 
در این مقاله درخصوص پرایس اکشن ICT سخن گفتیم. به طور کلی اصلی‌ ترین ویژگی ICT این است که روشی بسیار ساده و کاربردی می‌ باشد. اما در حین سادگی و کاربردی بودن، هنوز بسیاری از معامله گران شناخت کاربردی و کاملی از آن ندارند و شاید دلیل آن را می‌ توان، جدید بودن این سبک استراتژی دانست. درخصوص لازمه یادگیری این استراتژی، اگر بتوانید این استراتژی را به صورت کاملا کاربردی عملیاتی کنید؛ قادر خواهید بود مانند بازار گردان‌های بازار، که سود و ضررهای مارکت را مشخص می‌کنند عمل کنید فراموش نکنید که روانشناسی شما نیز بسیار مهم است.

ربات تریدر یا ربات معامله‌گر (Trader Bot) چیست؟

 ربات ها برنامه های کامپیوتری خودکاری هستند که برای اجرای وظایف خاص با کمترین دخالت انسان طراحی شده اند. در دنیای ترید ارزهای دیجیتال، ربات تریدر یا ربات معامله گر، کار تجارت یک یا چند ارز دیجیتال را در یک یا چند پلتفرم به‌طور خودکار از طرف مالک یا کاربر انجام می‌دهد. این ربات ها برای خودکارسازی استراتژی های معاملاتی و برای اهداف تقویت سود معاملاتی استفاده می شوند. ربات‌های معاملاتی رمزارز، سیستم‌های معاملاتی خودکاری هستند که با ساده‌سازی فرآیند سرمایه‌گذاری، تجارت رمزارزها را آسان‌تر می‌کنند. یک مزیت استفاده از ربات تریدر این است که آنها کارایی بهتری ارائه می دهند و خطاهای کمتری دارند. آنها همچنین از احساساتی فرار می کنند که انسان ها به ندرت می توانند از آنها فرار کنند که البته این موضوع مفید است زیرا بازارهای کریپتو به دلیل تغییرات چشمگیر قیمت بدنام هستند.

 
ارزهای دیجیتال دارایی های بسیار فرار هستند. برخلاف بازارهای سنتی، معامله در کریپتو به صورت شبانه روزی انجام می شود و معامله گران کریپتو ممکن است واکنش به موقع نسبت به تغییرات قیمت را دشوار بدانند. اینجاست که ربات تریدر می تواند مفید باشد. معامله گران می توانند از مجموعه قوانین از پیش تعریف شده در یک ربات استفاده کنند تا معامله را به کارآمدترین شکل ممکن انجام دهند.
 
اما ربات تریدر یا ربات معامله گر چیست؟ این ربات های معاملاتی چگونه کار می کنند و چه کسی معیارهای معاملات را تعیین می کند؟ بیایید نگاهی به ربات های معاملاتی ارزهای دیجیتال، انواع مختلف ربات های موجود و نحوه کار آنها بیندازیم.
 
ربات های معاملاتی ارزهای دیجیتال چیست و چگونه عمل می کنند؟
ربات تریدر یا ربات معامله گر چیست؟
 
یک ربات تریدر یا ربات معامله گر ارزهای دیجیتال، سیستم های معاملاتی خودکاری است که از طرف سرمایه گذار کار می کند. این نوع ربات ها به شما این امکان را می دهند که در صورت وجود شرایط خاص برای آن معامله، معاملات را به صورت خودکار انجام دهید. این ربات ها اطلاعاتی مانند قیمت های فعلی و سطوح نوسان را در نظر می گیرند. به طور خلاصه، آنها فرآیند سرمایه گذاری را ساده می کنند و تجارت کریپتوکارنسی را آسان تر می کنند.
 
ربات ها کارایی نسبتاً بهتری نسبت به انسان ها ارائه می دهند و خطاهای کمتری را مرتکب می شوند. بر اساس برآوردها، ربات های معاملاتی الگوریتمی 70 تا 80 درصد از کل حجم معاملات ارزهای دیجیتال را تشکیل می دهند.
 
بیشتر ربات‌های معاملاتی کریپتو خدمات زیر را ارائه می‌دهند:
 
تجزیه و تحلیل داده ها: ربات ها داده های خام بازار را از منابع مختلف اسکن کرده، آن ها را تفسیر می کنند و به نتیجه گیری در مورد خرید یا فروش نتیجه می رسند. بسیاری از ربات‌ها به کاربران اجازه می‌دهند انواع داده‌ها را سفارشی کنند تا نتایج دقیق‌تری ارائه کنند.
 
پیش‌بینی ریسک: این یکی از ویژگی‌های مهم یک ربات تریدر یا ربات معامله گر است. ربات ها از داده های بازار برای تخمین ریسک بالقوه یک دارایی استفاده می کنند. این اطلاعات به ربات کمک می کند تا تصمیم بگیرد که چقدر سرمایه گذاری یا معامله کند.
 
خرید/فروش دارایی‌های کریپتو: ربات‌های معاملاتی رمزنگاری از کلیدهای API (رابط برنامه کاربردی) برای خرید یا فروش استراتژیک رمزارزها استفاده می‌کنند. کلید API به عنوان رمز عبوری عمل می کند که ربات تریدر شما برای کار با حساب شما و سفارشات ارزهای دیجیتال به آن نیاز دارد. این کار زمانی مفید است که بخواهید از خرید انبوه توکن اجتناب کنید.
 
بهترین ربات های معاملاتی رمزنگاری چیست؟
بهترین ربات های معامله گر
 
ربات‌ معامله‌گر ارزهای دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و سایر فناوری‌های هوشمند است. به این معنی که می‌تواند اطلاعات بازار ارزهای دیجیتال کلان داده را در زمان واقعی با استفاده از API جمع‌آوری کند. سپس آنها این اطلاعات را با استفاده از استراتژی های معاملاتی از پیش تعریف شده تجزیه و تحلیل می کنند تا معیارها یا نتیجه گیری های مفید و قابل اجرا به نام سیگنال های تجاری را بدست آورند.
 
این تحلیل با هدف پیش‌بینی قیمت‌های آتی ارزهای دیجیتال، مثلاً برای بیت‌کوین و سایر کوین‌ها انجام می‌شود و درستی یا دقیق بودن پیش‌بینی آن چیزی است که اهمیت دارد. هرچه قیمت به پیش‌بینی نزدیک‌تر باشد، ربات تریدر و تجارت آن بهتر است، زیرا سود را افزایش می‌دهد.
 
هنگامی که قیمت آتی پیش‌بینی شد، آنها سفارشات خرید و فروش معاملاتی را در بازارهای واقعی کریپتو قرار می‌دهند و از آنجایی که اکثر بازارها محدودیت و سایر انواع سفارش ها را به صورت خودکار تکمیل می کنند، این سفارشات خرید و فروش تکمیل می شوند. از این رو سود یا زیان می کنند.
 
بهترین ربات‌های تجارت کریپتو اطلاعات را از چندین منبع اجتماعی، سایت‌های خبری، سازندگان بازار کریپتو و بسیاری از منابع دیگر استخراج می‌کنند. به همین دلیل است که آنها از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند تا بفهمند چه اخباری تأثیر اجتماعی دارند و احتمالاً بر قیمت‌های بازار تأثیر زیادی خواهند گذاشت. ربات ها را می توان به طور جداگانه به عنوان یک نرم افزار واحد خریداری کرد یا در صرافی های رمزنگاری ادغام کرد.
 
با این حال، علیرغم هزینه‌های میلیون‌ها دلار، هیچ ربات معاملاتی ارز دیجیتال کاملی وجود ندارد. آنها هنوز هم ضرر می کنند، اگرچه قصد سازندگان این ربات ها، محدود کردن ضرر است. بعلاوه، بهترین ربات های معاملاتی رمزنگاری در کنار مداخله انسان استفاده می شود.
 
انواع ربات ها
بهترین ربات های ترید ارز دیجیتال
 
ربات های معاملاتی کریپتو بسیار قابل تنظیم هستند و می توانید الگوریتم را بر اساس برنامه های سرمایه گذاری بلند مدت یا کوتاه مدت خود تنظیم کنید. در اینجا برخی از انواع محبوب ربات‌ تریدر موجود امروزی وجود دارد.
 
ربات آربیتراژ:
یکی از محبوب‌ترین انواع، ربات‌های معاملاتی رمزارز آربیتراژ است که قیمت‌ها را در صرافی‌های مختلف مقایسه می‌کند. سپس معاملات را انجام می دهد تا از اختلاف قیمت بهره مند شود و سود ببرد. با توجه به نوسانات زیاد در بازار ارزهای دیجیتال، ربات‌های آربیتراژ به تنظیم خودکار سفارش‌های خرید و فروش در زمانی که فرصتی برای کسب سود وجود دارد کمک می‌کنند. با این حال، بازگشت از ربات های آربیتراژ می تواند حاشیه ای باشد.
 
ربات های معاملات روند:
همانطور که از نام آن پیداست، معاملات روند، حرکت یک دارایی خاص را قبل از اجرای سفارش خرید یا فروش روی آن در نظر می گیرد. اگر روند نشان دهنده افزایش قیمت باشد، ربات یک موقعیت خرید را آغاز می کند. به طور مشابه، هنگامی که قیمت کاهش می یابد، باعث ایجاد یک موقعیت کوتاه می شود.
 
ربات‌های وام‌دهنده سکه:
ربات های ترید ارز دیجیتال
 
این ربات‌ها به شما امکان می‌دهند سکه‌هایی را به عنوان وام به معامله‌گران قرض دهید که با بهره بازگردانده می‌شود. ربات‌های وام دهنده سکه به شما کمک می‌کنند فرآیند را خودکار کنید. زمان کمتری را صرف جستجوی نرخ بهره مناسب می‌کنید و به شما کمک می‌کند تا نرخ‌های بهتری دریافت کنید.
 
با این حال، توجه به این نکته مهم است که انواع ربات‌ تریدر تنها ابزارهایی برای خودکارسازی معاملات هستند اما ممکن است آنها برای همه در نظر گرفته نشده باشند. مهم است که قبل از انتخاب ربات ها خوب تحقیق کنید چراکه حتی ممکن است با ضرر مواجه شوید.
 
ربات ها نیز مملو از خطرات هستند. خطاهای برنامه نویسی نیز می تواند کارایی این ربات ها را مختل کند. به خاطر داشته باشید که ربات ها بر اساس شرایط و اقدامات تعیین شده توسط شما کار می کنند. بنابراین، شما باید درک خوبی از ارز دیجیتال و یک استراتژی سرمایه گذاری مناسب داشته باشید تا یک ربات معامله گر ارز دیجیتال به نفع شما عمل کند.
 
جمع بندی
به طور خلاصه، یک ربات به شما امکان می دهد یک استراتژی تجاری سفارشی یا شخص ثالث را خودکار کنید. آن‌ها از فناوری‌های خودکار و هوشمند مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و غیره استفاده می‌کنند. انواع مختلفی از این ربات‌ها بر اساس استراتژی‌های معاملاتی گروه‌بندی می‌شوند، ربات‌های آربیتراژ، ربات‌های وام‌دهی سکه، ربات‌های معامله حاشیه یا اهرمی و ربات‌های سازنده بازار.
 
اگرچه تنها 38 درصد از کاربران کریپتو با ربات ها معامله می کنند، این درصد با در نظر گرفتن مقدار پول جابجا شده به 86 درصد افزایش می یابد. بیشتر پول پرداخت شده توسط معامله گران نهادی است و بنابراین توسط ربات ها انجام می شود. ربات های معاملاتی در معاملات سهام، فارکس و دیگر دارایی های دیجیتال آزمون و خطا می شوند. از این رو، استفاده از ربات معاملاتی می تواند به شما کمک کند تا به طور موثر و موفقیت آمیز رقابت کنید.
 
بهترین ربات‌های تجاری سودآور هستند و به کاربران امکان سفارشی‌سازی هر چه بیشتر را می‌دهند. این موضوع کمک می کند تا رباتی را انتخاب کنید که مناسب سطح ترید شما باشد. آنها از چندین استراتژی پشتیبانی می کنند و تجارت را برای خرید یا استفاده از سیگنال های شخص ثالث رایگان ادغام می کنند و قطعاً آزمون و خطا شده اند.
 
کارآمدترین ربات ها، استراتژی ها و نظارت های معاملاتی خودکار و دستی را ترکیب می کنند. ربات ها بیشتر در بازارسازی و در ترتیبات معاملاتی سازمانی استفاده می شوند.
برای آموزش نیز می توانید دوره آموزش ارز دیجیتال را مشاهده فرمایید.

اوراق اجاره چیست؟

 به طور کلی، اوراق بهادار در بازار سرمایه را می توان به 3 دسته اوراق مبتنی بر بدهی، اوراق صاحبان سهام و ابزار مشتقه تقسیم کرد. یکی از انواع اوراق مبتنی بر بدهی، اوراق اجاره است که برای خریداران این اوراق، سود از پیش تعیین شده و ثابت در نظر می گیرد و به دلیل داشتن ضمانت، ریسک پایینی دارد. تجربه ها نشان داده است که بازدهی این اوراق در مقایسه با سهام شرکت های بنیادی، کمتر بوده و کمی بیشتر از سپرده های بانکی برای شما سودآوری به همراه خواهد داشت و در دوره های تورمی که ارزش ریال کاهش می یابد، نمی تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد. بنابراین، در ادامه مقاله، نکات زیر را به شما معرفی خواهیم کرد:

 
معرفی کامل اوراق اجاره
انواع اوراق اجاره
ارکان اوراق
به چه منظور از این اوراق استفاده می شود؟
ریسک مالی و غیر مالی
اوراق اجاره به چه معناست؟
اوراق اجاره چیست
 
در این اوراق، رابطه ای مشابه رابطه بین مستاجر و موجر یک ملک ایجاد می شود. این ارتباط باعث دریافت سرمایه مورد نیاز مستاجر از موجر و پرداخت اجاره در زمان های مشخص شده از طرف مستاجر می شود. پرداخت های مستأجر را می توان مشابه پرداخت اجاره بها دانست و در حقیقت این مبالغ، سود پرداختی به سرمایه گذاران است.
 
به عنوان مثال، فرض کنید که یک شرکت برای راه اندازی خط تولید جدید خود، به سالنی بزرگ و تجهیزات گران قیمت نیاز دارد. در صورتیکه منابع مالی مورد نیاز برای تامین این تجهیزات و محیط مورد نظر را نداشته باشد، چه کاری باید انجام دهد؟ اولین پاسخ استفاده از وام است؛ اما اگر نرخ سود وام ها و نحوه بازپرداخت آن ها با توجه به شرایط شرکت مناسب نبود، چه اتفاقی می افتد؟ تسهیلات بانکی می توانند شرکت را متحمل هزینه های زیادی کنند. علاوه بر آن، شاید شرکت مورد نظر در استراتژی خود سودآوری چندانی در ماه های اول نداشته باشد و طبق این مورد، متحمل بدهی های سنگین خواهد شد.
 
شرکت برای استفاده از تجهیزات نیاز به خرید مستقیم آن ها ندارد و می تواند آن ها را اجاره کند. مشابه مستاجرها که در صورتیکه توانایی خرید خانه ای را نداشته باشند، آن را اجاره می کنند. حال این سوال پیش می آید که چه کسی تجهیزات خود را اجاره می دهد؟ در واقع باید بگوییم تقریبا هیچ کس این کار را انجام نمی دهد.
 
در این شرایط با استفاده از اوراق اجاره مشکل حل می شود. نحوه کار نیز به این شکل است که یک نهاد مالی به عنوان واسطه و با نام "نهاد واسط" اقدام به انتشار اوراق اجاره می کند. این اوراق توسط بانک ها یا توسط بازار سرمایه عرضه می شوند و با خریداری اوراق توسط افراد حقیقی و حقوقی، مبلغ مورد نیاز تجهیزات تامین می شود.
 
نهاد واسطه با استفاده از منابع مالی جمع آوری شده، اقدام به خرید تجهیزات می کند و پس از آن، تجهیزات مورد نیاز به شرکت درخواست کننده (بانی) تحویل داده می شود. شرکت مذکور در ازای تجهیزات در زمان های مشخص، سود یا اجاره پرداخت می کند. در قوانین اوراق اجاره، شرکتی که از این اوراق استفاده می کند، موظف است در پایان دوره، بهای تمامی تجهیزاتی که استفاده کرده را بپردازد تا اصل پول سرمایه گذاران به آن ها برگشت داده شود.
 
مدت زمان اوراق اجاره
مدت زمان اوراق اجاره
 
مدت زمان اجاره باید پیش از انتشار اوراق مشخص شود؛ سود پرداختی یا اجاره نیز به صورت سالانه، فصلی و یا ماهانه پرداخت خواهد شد. نکته قابل توجه این است که هر زمان سرمایه گذار بخواهد، می تواند اوراق خود را در بورس به فروش برساند. این اوراق همانند سهام شرکت های فعال در بورس، خرید و فروش می شوند. این اوراق در بخش اوراق با درآمد ثابت بورس قرار دارند و سود پرداخت شده بابت اوراق مذکور معمولا مساوی یا کمی بیشتر از سود اوراق مشارکت است. سرمایه گذاران از پرداخت مالیات مربوط به سود اوراق مذکور نیز معاف هستند و این مورد دارای ضمانت است.
 
اوراق اجاره در چه بخش هایی کاربرد دارد؟
استفاده از این اوراق بیشتر در بخش صنعت و برای تامین مواردی همچون هواپیما، کشتی، تجهیزات حمل و نقل مانند واگن قطار و خودرو های سنگین و... مورد استفاده قرار می گیرند.
 
اوراق اجاره موجود در بازار سرمایه را چگونه می توانیم مشاهده کنیم؟
برای مشاهده انواع اوراق مبتنی بر بدهی، باید به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی tsetmc.com مراجعه کنید.
 
آدرس اوراق اجاره
 
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، برای دسترسی به این اوراق بایستی گزینه بورس اوراق بهادار تهران را انتخاب کنید و از بین زبانه های جدید، گزینه «ابزارهای مشتقه و اوراق بدهی» را انتخاب کنید.
 
انواع اوراق اجاره در بازار بورس ایران
در بازار سرمایه ایران، انواع مختلفی از این اوراق وجود دارد و به طور کلی اوراق مذکور را می توان به 2 شکل تقسیم بندی کرد:
 
انواع اوراق اجاره به لحاظ بازپرداخت سرمایه اصلی افراد
انواع اوراق اجاره به لحاظ اهداف انتشار اوراق
انواع اوراق اجاره به لحاظ بازپرداخت سرمایه اصلی افراد
به لحاظ بازپرداخت سرمایه اصلی افراد، اوراق اجاره موجود در بازار سرمایه ایران را می توان به 2 دسته تقسیم بندی کرد:
 
اوراق اجاره عادی
 
شرکت بانی یا درخواست کننده انتشار اوراق، پس از پایان سررسید اوراق، هیچ تعهدی بابت خرید تجهیزات یا دارایی مورد اجاره ندارد. با توجه به این مسئله، امکان دارد دارایی مورد نظر با قیمت بالاتر یا پایین تر از قیمت اولیه فروخته شود. ریسک این نوع اوراق بیشتر است و سوددهی و پاداش این اوراق نیز با توجه به بالاتر رفتن قیمت دارایی، بیشتر خواهد بود. 
 
اوراق اجاره به شرط تملیک
 
با توجه به مثال ابتدای مقاله، در این نوع از اوراق، شرکت بانی تعهد می دهد که در سررسید دوره اجاره، دارایی مورد اجاره را خریداری کند تا اصل مبلغ سرمایه گذاران به طور کامل پرداخت شود. به همین دلیل این مورد، اجاره به شرط تملیک نامیده شده است. 
 
نکته: در ایران تاکنون از نوع عادی این اوراق استفاده خاصی نشده است و استفاده از نوع به شرط تملیک این اوراق بیشتر است و این اوراق وقتیکه منتشر می شوند، خیلی سریع به فروش می رسند.
 
انواع اوراق اجاره به لحاظ اهداف انتشار اوراق
انواع اوراق اجاره
 
هرکدام از این اوراق نیز اهداف مشخصی دارند و به لحاظ اهداف انتشار، اوراق اجاره موجود در بازار سرمایه را می توان به 4 دسته تقسیم کرد:
 
اوراق اجاره تامین دارایی
 
هدف اصلی منتشر کردن این اوراق، جذب سرمایه برای تامین تجهیزات یا یک دارایی مورد نیاز است. به عنوان مثال، یک شرکت هواپیمایی برای خرید تجهیزات و هواپیماهای مورد نیاز خود، از این نوع اوراق استفاده می کند.
 
اوراق اجاره تامین نقدینگی
 
این اوراق برای زمان هایی استفاده می شود که شرکت خط تولید یا تجهیزات مورد نیاز خود را در اختیار دارد و در حال حاضر برای پیشبرد اهداف خود، نیازمند منابع جدید است؛ به همین دلیل، شرکت برخی از دارایی های خود را با استفاده از نهاد واسطه، می فروشد (در حقیقت تغییر مالکیت می دهد) و دوباره با استفاده از اوراق مذکور آن ها را اجاره می کند و مبلغ جمع آوری شده نیز برای استفاده شرکت، از نهاد مالی واسطه دریافت می شود. این نوع اوراق غالبا به صورت اجاره به شرط تملیک هستند و پس از پایان مدت زمان مورد نظر، شرکت موظف است دارایی های فروخته شده را دوباره خریداری کند تا در این صورت مبلغ اصلی سرمایه گذاران برگشت داده شود.
 
اوراق اجاره رهنی
 
گاهی اوقات، شرکت ها به جای انتشار اوراق و تامین سرمایه از محل اشخاص حقیقی یا حقوقی، همان مبلغ را از بانک و با شرایط اجاره به شرط تملیک دریافت می کنند. در این حالت، شرکت سود یا اجاره را در بازه های زمانی به بانک می پردازد و پس از اتمام، دارایی را از بانک خریداری می کند. در طی مدت زمانی که شرکت بابت دارایی مربوطه اجاره پرداخت می کند، بانک صاحب آن دارایی شناخته شده و اصطلاحا، دارایی در رهن بانک است. تحت هر شرایطی مانند نیاز مالی بانک یا نیاز به تامین سرمایه برای سرمایه گذاری، اگر بانک دارایی در رهن خود را به صورت اوراق اجاره منتشر کند، اوراق اجاره رهنی نامیده می شود؛ در این صورت خریداران، اجاره یا سود را از شرکت بانی اولیه دریافت می کنند. 
 
اوراق اجاره جهت تشکیل شرکت لیزینگ
 
این نوع اوراق برای تامین سرمایه و تشکیل شرکت برای فعالیت تجاری است. با سرمایه جذب شده، دارایی های خاصی که اکثر شرکت ها به دنبال تامین آن ها هستند را خریداری می کنند. این شرکت ها با دارا بودن اعتبار و سرمایه، مشغول به انتشار اوراق اجاره برای شرکت های بانی می شوند و دارایی های مورد نیاز هر شرکت را به آن ها اجاره می دهند. به عنوان مثال، یک شرکت با جذب سرمایه از این روش، 10 هواپیما خریداری می کند و در زمان های مختلف، اجاره می دهد. در تصویر زیر یکی از انواع این اوراق با نام" اجاد41" را می بینید:
 
یکی از انواع اوراق اجاره در بازار سرمایه
 
عدد 991224 مشخص کننده تاریخ پایان دوره اوراق می باشد که در اینجا، 24 اسفند 1399 مدنظر است.
 
نکته: توجه داشته باشید که مبلغ اسمی هر برگه از این اوراق 1 میلیون ریال می باشد.
 
معرفی ارکان اوراق اجاره و وظایف آن ها
در فرآیند انتشار این اوراق، افراد و سازمان هایی دخیل هستند که هرکدام وظایف و بار حقوقی متفاوتی دارند. برای آشنایی با ارکان اوراق مذکور بهتر است، با توضیح دقیق انجام یک فرآیند اوراق اجاره شروع کنیم:
 
در ابتدا پس از مشاوره شرکت با نهاد واسطه، به اخذ مجوزهای مورد نیاز و جمع آوری مدارک می پردازد. پس از طی کردن مراحل اداری توسط نهاد واسطه و دریافت تاییدیه، انتشار اوراق صورت می گیرد و سرمایه گذران اقدام به خرید می کنند. عامل فروش اقدام به فروش و عرضه اولیه این اوراق می کند. 
 
احتمال دارد در طی شرایطی، تمام اوراق به فروش نرسد و در این زمان، شرکت متعهد پذیره نویسی، اقدام به خرید اوراق باقی مانده می کند. پس از جمع آوری سرمایه، نهاد واسطه دارایی مورد نظر را خریداری می کند. با اجاره دادن دارایی مورد نظر با بازپرداخت و مدت مشخص، دارایی مورد نظر در اختیار شرکت بانی (درخواست کننده انتشار اوراق) قرار می گیرد. 
 
چندین ضامن برای تعهد پرداخت سود و بازپرداخت سرمایه اولیه باید ارائه شوند. در صورتیکه شرکت مورد نظر بسیار معتبر باشد، نیازی به ضامن نیست. با توجه به قوانین، تنها بانک ها، موسسات مالی و اعتباری و شرکت های بیمه می توانند ضامن شوند. 
 
در بازه های زمانی مشخص تا اتمام دوره، اجاره بها (سود) از شرکت بانی توسط نهاد واسطه دریافت و به سرمایه گذاران پرداخت می شود. عامل پرداخت، تمامی پرداخت ها به سرمایه گذاران را انجام می دهد و در واقع رابطه ای میان شرکت بانی و سرمایه گذار است. پس از اتمام زمان مشخص شده، دارایی مورد نظر به فروش می رسد (اگر شرکت بانی تضمین داده باشد، موظف به خرید دارایی است). در این صورت مبلغ اصلی یا سرمایه اولیه سرمایه گذاران به صورت کامل پرداخت می شود. در این فرآیند ارکان زیر دخیل بوده اند:
 
ضامن
نهاد واسطه
بانی (شرکت درخواست کننده انتشار اوراق)
متعهد پذیره نویسی
عامل فروش
بانک ها
کارگزاری های بورس
موسسات مالی و اعتباری (تحت نظارت بانک مرکزی)
عامل پرداخت
سرمایه گذاران
و...
ریسک و بازده اوراق اجاره
ریسک اوراق اجاره
 
این اوراق دارای سود تضمین شده و ثابت هستند و حاشیه سود حاصل از این اوراق در مقایسه با سودآوری سهام معمولی در بورس، بسیار پایین است و بازدهی این اوراق معمولا در محدوده سود سپرده های بانکی و یا اندکی بیشتر است. به طور کلی، ریسک های مربوط به سرمایه گذاری در این اوراق را می توان به 2 دسته تقسیم کرد:
 
ریسک مالی
در صورتیکه بخواهیم از ابتدا ریسک اوراق را بررسی کنیم، اولین مورد ریسک جمع آوری وجوه نقد به اندازه کافی خواهد بود. سرمایه گذاران در ضرر و زیان این ریسک شریک نیستند و هیچ مشکلی برای آن ها رخ نخواهد داد. ریسک جمع آوری وجوه نقد بر عهده نهاد واسطه و بانی اوراق است. این ریسک به دلیل آن است که امکان دارد تمامی اوراق توسط سرمایه گذاران خریداری نشود و میزان مبلغ مورد نظر جمع آوری نگردد. در این صورت برای مقابله با این مورد، باید از متعهد پذیره نویسی استفاده کرد. 
 
متعهد پذیره نویسی ضمانت می کند که در صورت باقی ماندن هر تعداد سهم در زمان عرضه، تمامی سهام باقی مانده را خریداری کند. ریسک نقدینگی و ریسک نکول نیز از جمله ریسک های مالی هستند.
 
از دیگر موارد ریسک مالی می توان به بالا و پایین شدن قیمت اوراق اشاره کرد. در صورتیکه با یک خبر یا یک موج قیمتی در بازار، سهامداران اقدام به فروش زیاد اوراق خود کنند؛ ارزش بازاری این اوراق کاهش می یابد. به این نوع ریسک اصطلاحا ریسک نقدینگی می گویند.
 
ریسک غیر مالی
در این اوراق، به غیر از ریسک مالی، ریسک غیر مالی نیز وجود دارد. البته تمامی دارایی ها قابلیت تبدیل به وجه نقد یا دارایی نقد را دارند؛ ولی ما در این مورد به شکل ریسک غیرمالی در نظر می گیریم. ریسک غیرمالی بسیار مهمی که مورد توجه شرکت بانی و نهاد واسطه است، استهلاک یا از بین رفتن دارایی مورد نظر است. در این صورت میزان استفاده، سود آوری و قیمت دارایی دچار افت شدید می شود و ضررهای سنگین را به شرکت مذکور متحمل خواهد کرد.
 
نکات مهم در مورد اوراق اجاره
نکات مهم در مورد اوراق اجاره
 
در ادامه به برخی از نکات مهم در خصوص این اوراق اشاره می کنیم:
 
این اوراق سود ثابت و مساوی یا بیشتر از اوراق مشارکت دارند.
اوراق مشارکت عموما برای تامین سرمایه مورد نیاز برای پروژه های بزرگ و عمرانی استفاده می شوند.
در پایان دوره اوراق مشارکت، اگر قیمت دارایی افزایش یا کاهش پیدا کرده باشد، سرمایه افراد دچار نوسان خواهد شد.
اگر شرکت اجاره کننده، سرمایه مورد نظر را بیمه نکرده باشد، در صورت از بین رفتن دارایی، سرمایه گذاران متحمل ضرر خواهند شد. 
در اکثر مواقع شرکت واسطه، توسط شرکت بانی تشکیل می شود. 
برای جلب اعتماد و اطمینان سرمایه گذاران، ضامن سود در نظر گرفته شده و اگر شرکت بانی در پرداخت سود کوتاهی کند، شرکت ضامن اجاره را پرداخت خواهد کرد.
در اغلب موارد قیمت دارایی در زمان فروش، بیشتر از زمان خرید است و این سود فروش، میان سرمایه گذاران تقسیم می شود. 
در صورتیکه قیمت فروش دارایی از قیمت خرید کمتر شود، برای جلوگیری از ضرر سرمایه گذاران، اوراق اختیار فروش داده می شود. 
جمع بندی
سرمایه گذاری در اوراق اجاره از سرمایه گذاری های کم ریسک با بازده بیشتر نسبت به سود سپرده های بانکی محسوب می شود و با توجه به ضمانت ها و تعهدات بسیار قوی برای سرمایه گذاری در این اوراق، برای فعالان بازارهای مالی بسیار جذاب به شمار می رود. این در حالی است که در سپرده گذاری بانکی، امکان خروج سرمایه تا مدت زمان اعلامی وجود ندارد، ولی این اوراق را می توان در بازار بورس در هر زمان به فروش رساند. با شناخت بازارهای مختلف و کسب علم سرمایه گذاری، می توانید از سرمایه گذاری در این اوراق برای جلوگیری از کم شدن ارزش پول (در زمانی که باقی بازارها زیان ده شده اند)، استفاده کنید. در کشور ما تا کنون اوراق اجاره تملیکی انتشار یافته است که به صورت مفصل آن را توضیح دادیم. بنابراین اگر شما به دنبال یک سرمایه گذاری کم ریسک با سود مطمئن هستید، می توانید از این اوراق استفاده کنید.
همچنین می توانید برای آموزش بازار بورس، دوره بورس را تهیه کنید
صفحه قبل 1 صفحه بعد